Iranian Agriculture News Agency

رئیس آزمایشگاه و مرکز بررسی و تشخیص بیماری های اداره کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد:

سامانه مدیریت اطلاعات آزمایشگاه سبب بهبود بهره‌وری عملیاتی آزمایشگاه شده است

رئیس آزمایشگاه و مرکز بررسی و تشخیص بیماری های اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: سیستم مدیریت اطلاعات آزمایشگاه (LIMS)، سامانه ای است که امکان مدیریت مؤثر نمونه‌ها و اطلاعات مربوطه آزمایشگاهی را فراهم می سازد بطوری که چرخه اجرا، ذخیره، پیگیری و ارزیابی داده‌ها در طول آزمایش سریع‌تر و آسان‌تر انجام شده و آزمایشگاه می تواند این روند را ارزیابی نموده و بهره‌وری عملیاتی خود را بهبود بخشد.

سامانه مدیریت اطلاعات آزمایشگاه سبب بهبود بهره‌وری عملیاتی آزمایشگاه شده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، دکتر علیرضا محزونی رئیس آزمایشگاه و مرکز بررسی و تشخیص بیماری های اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: سیستم مدیریت اطلاعات آزمایشگاه (LIMS)، سامانه ای است که امکان مدیریت مؤثر نمونه‌ها و اطلاعات مربوطه آزمایشگاهی را فراهم می سازد بطوری که چرخه اجرا، ذخیره، پیگیری و ارزیابی داده‌ها در طول آزمایش سریع‌تر و آسان‌تر انجام شده و آزمایشگاه می تواند این روند را ارزیابی نموده و بهره‌وری عملیاتی خود را بهبود بخشد.

محزونی با اعلام اینکه سیستم مدیریت آزمایشگاه، به عنوان سیستم اطلاعات آزمایشگاهی، از سال گذشته در آزمایشگاه مرجع و مرکز تشخیص اداره کل دامپزشکی استان کرمان راه اندازی شده است، گفت: این سامانه دستاوردی جدید در زمینه اتوماسیون آزمایشگاه بر اساس نیاز روز واحدهای مدرن بوده و قابلیت لینک به تمامی دستگاههای آزمایشگاهی را دارد که سبب افزایش دقت و کارایی عملکرد آزمایشگاه‌ها، سهولت در اخذ گزارش‌های متنوع جهت نظارت و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی، سهولت در برقراری ارتباطات بین آزمایشگاهی، امکان بررسی اصالت گواهی‌های صادره از آزمایشگاه توسط عموم مردم، ارائه خدمات الکترونیک به صاحب نمونه و ... شده است.

رئیس آزمایشگاه مرجع و مرکز تشخیص اداره کل دامپزشکی استان کرمان اظهار کرد: این سیستم مدیریتی یک نرم افزار رایانه ای است که در آزمایشگاه ها برای مدیریت نمونه ها، تجهیزات، استاندارد ها، ذخیره و الکترونیکی سازی اطلاعات آزمایشگاه ها، صدور فاکتور، تهیه قالب های گزارش، اتوماسیون مسیر انجام کار و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه با پیگیری های مجدانه خانم مژگان عبدالحسین زاده مسئول سامانه لیمز آزمایشگاه مرجع و مرکز تشخیص این اداره کل انجام وظایف محوله در خصوص راه اندازی سامانه از جمله ایجاد کارتابل متقاضی برای مسئولین سامانه مذکور در آزمایشگاه های شهرستان ها و مراکز بخش خصوصی و همکار استان و نیز آموزش آنها از نحوه استفاده از آن و رفع اشکالات و سوالات در این رابطه صورت پذیرفته است، اظهار کرد: در این سامانه کلیه فرآیندها و فعالیت‌های تخصصی آزمایشگاهی لحاظ گردیده است که از آن جمله می‌توان به مدیریت گردش نمونه، مدیریت مستندات و سوابق، مدیریت تجهیزات و کالیبراسیون اشاره کرد.

وی با اعلام اینکه این سامانه بصورت ملی بوده و سبب کمک به اخذ تصمیمات عملیاتی و استراتژیک در دامپزشکی می گردد، افزود: لیمز به  پنج فاز پردازش آزمایشگاهی تقسیم می گردد که شامل پذیرش و ورود نمونه و داده های مشتری مرتبط با نمونه، اختصاص، برنامه ریزی و پیگیری نمونه و کار آزمایشگاهی مرتبط، یکپارچه سازی پردازش و کنترل کیفیت نمونه ها و تجهیزات مورد استفاده، ذخیره سازی داده های مربوط به تجزیه و تحلیل نمونه و بازرسی، تایید و تلفیق مجموعه ای از داده های نمونه برای گزارش دهی و یا تجزیه و تحلیل بیشتر می گردد.

محزونی به بیان کاربرد های این سامانه پرداخت و گفت: مدیریت ممیزی، اختصاص دادن بارکد به نمونه ها، انطباق استانداردهای نظارتی موثر بر فعالیتهای آزمایشگاهی، مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت تجهیزات، اسناد، روش ها، پرسنل و کار، تضمین و کنترل کیفیت و ... از جمله این کاربرد ها می باشد.

رئیس آزمایشگاه و مرکز بررسی و تشخیص بیماری های اداره کل دامپزشکی استان کرمان در پایان در بیان برخی دیگر از قابلیت های سامانه لیمز چنین گفت: ارائه کد یکتای کشوری برای هر نمونه با امکان پیگیری لحظه‌ای نمونه به‌صورت آنلاین، امکان تعریف پارامترهای اندازه‌گیری به‌صورت نامحدود برای آزمون‌های مختلف، مدیریت تجهیزات و نیازمندی‌های آزمایشگاه، امکان درخواست نمونه اضافی از متقاضی، امکان افزودن قابلیت‌های متنوع همانند ارسال پیامک، صدور و چاپ بارکد و لیبل و نیز امکان تعریف پارامترهای اندازه‌گیری به‌صورت نامحدود برای آزمون‌های مختلف از جمله قابلیت های این سامانه می باشد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید