Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن علمی زنبورعسل ایران خبر داد:

اشتغال 50 هزار نفر در صنعت زنبورعسل کشور

رئیس انجمن علمی زنبور عسل ایران گفت: تعداد شاغلین صنعت زنبور عسل بالغ بر ۵۰ هزار نفر است از این میزان در حدود ۳۶ هزار نفر از بهره‌برداران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

اشتغال 50 هزار نفر در صنعت زنبورعسل کشور

به گزارش خبرنگار ایانا؛ مجتبی محرمی رئیس انجمن علمی زنبور عسل ایران در رویداد مجازی صنعت پرورش زنبور عسل در ایران ( فرصت ها و چالش ها) که همزمان با روز جهانی زنبور عسل برگزار شد، گفت: زنبور عسل نقش اصلی را در گرده افشانی بسیاری از گیاهان وحشی و محصولات زراعی بازی می کند، اما در حال حاضر با تهدیدهای جدی روبرو است.

وی با بیان اینکه  بقای کشاورزی در سراسر جهان تا حدودی زیادی به گرده افشانی حشرات وابسته است، افزود: زنبوران عسل حدود 117 میلیارد دلار درآمد سالانه ایجاد میکنند و تخمین می زنند حدود 35 درصد محصولات زراعی کشاورزی به طور مستقیم به گرده افشانها بستگی دارند و 84 درصد گونه گیاهی کشت شده نیز با فعالیت این حشرات درگیر هستند.

محرمی یادآور شد: زنبورهای عسل همچنین برای حفظ تنوع زیستی بسیار حیاتی هستند زیرا آنها گونه‌های متعدد را که برای لقاح نیاز به یک گرده افشان اجباری دارند را گرده افشانی میکنند.

رئیس انجمن علمی زنبور عسل ایران درباره توزیع نسبی کندوهای عسل در کشورمان گفت: استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، فارس، اصفهان و مازندران به ترتیب بیشترین توزیع نسبی کندوها و تولید عسل کشور را دارند.

به گفته وی تعداد شاغلین زیربخش‌های زنبورعسل بالغ  بر ۵۰ هزار نفر است که از این میزان در حدود ۳۶ هزار نفر از بهره‌برداران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

رئیس انجمن علمی زنبور عسل ایران با اشاره به اینکه 18 درصد بهره‌برداران این صنعت دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و ۷۳ درصد آنها تحصیلات غیردانشگاهی دارند، ادامه داد: البته 8.5 درصد از آنان فاقد هرگونه تحصیلات هستند.

وی با اشاره به اینکه تعداد کندوهای زنبور عسل در دو سال گذشته افزایش یافته است، افزود: شاهد افزایش تولید عسل در دو سال اخیر نیز بوده ایم.

 رئیس انجمن علمی زنبور عسل ایران درباره مشکلات و چالش‌های صنعت زنبورداری کشور نیز گفت:«عدم آموزش و آگاهی زنبوردارن در خصوص مبارزه با آفات و بیماری‌ها»، «قیمت بالای شکر و نهادهای زنبور عسل»از مشکلات اصلی این صنعت است.

وی «سمپاشی کشاورزان و باغداران در نزدیکی کلنی های زنبورعسل» را از دیگر مشکلات اصلی در حوزه صنعت زنبورداری عنوان کرد و ادامه داد « کوچ دهی با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور» و «کمبود منابع شهد و گرده و خشکسالی » سایر مشکلات این صنعت است.

وی به زنبورهای عسل به عنوان یک منبع مهم برای کشاورزی و امنیت غذایی جهان اشاره کرد و گفت: عواملی مانند از بین رفتن مراتع، تغییرات آب و هوا ، کوچک شدن استخر ژنی، ملکه های ناتوان و عوامل اقتصادی و اجتماعی همه اثرات قابل اندازه گیری بر روی جمعیت زنبور عسل دارند.

به گفته محرمی؛ بسیاری از این عوامل بر سودآوری زنبورداری تأثیر می گذارند که ممکن است چشمگیرترین تأثیر را بر جمعیت های مدیریت یافته زنبورهای عسل داشته باشد؛ همچنین تغییرات آب و هوایی، جابجایی به مناطق غنی از گرده و شهد جهت تأمین غذا وآب برای زنبورها اهمیت بسزایی دارند.

به گفته وی؛ تدوین چارچوب قانونی برای محافظت از زنبورهای عسل و سایر حشرات گرده افشان در برابر اثرات منفی سموم دفع آفات و سایر مواد باید در دستور کار قرار گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید