Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی چالدران مطرح کرد:

کشت مزرعه الگویی دانه روغنی کلزا در چالدران

مدیر جهاد کشاورزی چالدران گفت : امسال با هدف  تغییر الگوی کشت در منطقه، به صورت الگویی در این شهرستان دو هکتار دانه روغنی کلزا کشت شده است.

کشت مزرعه الگویی دانه روغنی کلزا در چالدران

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، جلالی افزود: این محصول تا یک ماه آینده برداشت خواهد شد و پیش بینی می شود بیش از ۶ تن کلزا از این مزرعه برداشت شود. 

 جلالی تصریح کرد: این گیاه در راستای تغییر الگوی کشت جایگزین مناسبی برای محصولات با نیاز آبی بیشتر همچون محصولات سیب زمینی و چعندرقند و یونجه و اسپرس است و همچنین کلزا بهترین تناوب برای گندم و سایر غلات است و در مناطقی که با مشکل کمبود آب مواجه هستند کشت این محصول توصیه می شود. 

وی بیان کرد: از امسال کشت این محصول به دلیل جواب دهی بسیار بالا در حجم وسیع انجام خواهد شد. 

 وی ابراز امیدواری کرد با شناسایی و ارایه ارقام پر محصول سازگار با منطقه و نیز ترویج و رعایت عوامل به زراعی گام‌های اساسی در رسیدن به کشاورزی پایدار در این منطقه برداشته شود.

جلالی ادامه داد: همچنین امسال برای اولین بار به صورت مزرعه الگوئی یک هکتار ذرت دانه ای کشت شده است و کشت ذرت علوفه ای هم که از ۳ سال پیش در سطح شهرستان شروع شده است در حال حاضر سطح زیرکشت آن به بیش از ۱۵۰ هکتار افزایش یافته است.

گفتتی است کلزا از جمله محصولات مهم روغنی به شمار می رود که در سال های اخیر مورد توجه جدی مسوولان قرار گرفته اما هنوز جایگاه خود را جهت بهبود الگوی کشت در بین کشاورزان پیدا نکرده است؛ محصول استراتژیکی که می تواند در بهبود و توسعه کشاورزی پایدار در آستان  و کاهش مصرف آب نقش آفرین باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید