Iranian Agriculture News Agency

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی:

۵۰ درصد بذرهای استفاده شده در خراسان شمالی اصلاح شده هستند

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر ضریب نفوذ استفاده از بذرهای اصلاح شده در هر دوره کشت زراعی به حدود 50 درصد رسیده است.

۵۰ درصد بذرهای استفاده شده در خراسان شمالی اصلاح شده هستند

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، نیستانی معاون پژوهشی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی درباره چگونگی حفظ امنیت غذایی در دوره کم بارشی های حال حاضر اظهار کرد: در سطح کشور، فرآیند تحقیق، تولید و تایید ارقام بذری و نهالی محصولات کشاورزی در مراکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی کشور انجام می شود.

 نیستانی افزود: این مراکز تحقیقاتی ارقام بذری متنوعی برای محصولات زراعی آبی و دیم در کشور، متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه تولید و استفاده از آنها را متناسب با شرایط جاری هر منطقه به بهره برداران توصیه کرده اند.

 وی با اشاره به جریان حاکم کم بارشی های چند ساله اخیر بر کشور، عنوان کرد: در حال حاضر ارقام بذری گندم و جو مقاوم به خشکی ای در کشور وجود دارد که استفاده از آنها به بهره برداران توصیه شده است تا ریسک کشت آنها کمتر شود.

 وی گفت: این ارقام بذری در شرایط کم بارشی ها نیز دوره رویشی خود را طی می کنند و باردهی دارند که البته مقدار باردهی آنها به تناسب میزان کم بارشی ها افت دارد.

 معاون پژوهشی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی درباره افزود: این در حالی است که در شرایط کم بارشی درصورتیکه کشاورزان از این بذور مقاوم به خشکی استفاده نکنند، قطعا بذور کشته شده آنان به بار نمی نشینند.

 وی خاطر نشان کرد: زارعان در دوره کم بارشی ها درصورتیکه از بذور اصلاح شده مقاوم به خشکی را استفاده و در کنار آن تاریخ به موقع کشت را رعایت، مبارزه به موقع با آفات و بیماری های گیاهان را انجام و تغذیه مناسب خاک و گیاه را اجرایی کنند به طور قطع اثرات کم بارشی ها را می توانند جبران کنند.

 وی تصریح کرد: عمل به این توصیه ها در دوره کاهش بارندگی ها، علاوه بر اینکه ریسک کشاورزی را کاهش می دهد همچنین نقطه اتکای حفظ امنیت غذایی کشور خواهد بود.

 نیستانی یادآور شد: در استان خراسان شمالی که از قطب های کشاورزی کشور است، در حال حاضر ضریب نفوذ استفاده از بذور اصلاح شده در هر دوره کشت زراعی به حدود 50 درصد رسیده است.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید