Iranian Agriculture News Agency

بهره برداری از واحد پیله خشک کنی ابریشم جرگلان در فصل بهار جاری

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان رازوجرگلان از بهره برداری از ساختمان نوغانداری در بخش جرگلان به منظور انجام عملیات پیله خشک کنی در فصل بهار جاری خبر داد و گفت: این ساختمان با حمایت تسهیلاتی یک میلیارد تومانی صندوق توسعه کشاورزی تعاون روستایی راه اندازی شد.

بهره برداری از واحد پیله خشک کنی ابریشم جرگلان در فصل بهار جاری

به گزارش خبرنگار ایانا  در خراسان شمالی، آشر محمد یزدانی سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان رازوجرگلان اظهار کرد: این ساختمان با ظرفیت پذیرش ۳۶ تن پیله تر ابریشم به منظور خشک کردن آنها، در روستای مرزی کلاته بهار این شهرستان به بهره برداری خواهد رسید.

یزدانی گفت: البته در سال 98 در این ساختمان عملیات خشک کردن هفت تن پیله تر ابریشم انجام شد، اما به علت وجود مشکلات اقتصادی، عملیات خشک کردن پیله تر ابریشم در این ساختمان تا به کنون متوقف باقی مانده بود و حال با رفع مشکلات موجود برای این واحد، دوباره خرید پیله تر ابریشم و خشک کردن آنها در بهار امسال انجام خواهد شد.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که در حال حاضر این ساختمان پیله خشک کنی، تنها ساختمانی است که در استان ایجاد شده است تا عملیات پیله خشک کنی را انجام دهد، توصیه کرد: نوغان دارانی که در این دوره بیش از دو جعبه تخم نوغان را پرورش داده اند دستگاه های نخ کشی خانگی را خریداری و تهیه کنند تا عملیات نخ کشی پیله های خشک شده آنان بازدهی بیشتری داشته باشد و درآمدی بیشتری را کسب کنند.

وی همچنین درباره قیمت خرید پیله های تر ابریشم نیز عنوان کرد: باتوجه به اینکه خرید پیله تر ابریشم در استان های همجوار از جمله در خراسان رضوی شروع شده است که قیمت کنونی خرید این محصول در خراسان رضوی حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است، پیش بینی می شود که قیمت خرید آن در این شهرستان نیز به همین قیمت باشد.

سرپرست اداره جهاد کشاورزی شهرستان راز و جرگلان همچنین به توسعه توتستان ها در روستاهای کلاته بهار و کلاته ابریشم در این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: تا به کنون در روستای کلاته بهار به مساحت هشت و نیم هکتار توتستان ایجاد شده است که ظرفیت پرورش این سطح از توتستان ۲۰۰ جعبه نوغان در هر دوره است.

وی افزود: با توجه به اینکه از این سطح از توتستان روستای کلاته بهار سطح چهار هکتار آن هنوز به مرحله برداشت نرسیده است،  در این دوره از عملیات نوغان داری 100 جعبه تخم نوغان توسط اعضای شرکت تعاونی این روستا پرورش داده شده اند.

وی همچنین یادآور شد: تا به کنون در روستای کلاته ابریشم نیز 10 هکتار توتستان ایجاد شده است که در این دوره از عملیات نوغان داری حدود 100 جعبه نوغان توسط اعضای شرکت تعاونی این روستا پرورش داده شده اند.

یزدانی در خاتمه درباره تلفات کرم ابریشم در این دوره از عملیات نوغان داری در این شهرستان نیز عنوان کرد: تاکنون تلفات کرم ابریشم در این شهرستان به حدود 10 درصد رسیده است که علت آن هنوز مشخص نیست.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید