Iranian Agriculture News Agency

هشدار شبکه دامپزشکی شهربابک در خصوص بیماری تب کریمه کنگو

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک گفت: تب کریمه کنگو یکی از بیماریهای ویروسی خطرناک و کشنده مشترک بین انسان و حیوان است که در انسان با علائمی همچون تب، سردرد، احساس سرما، خستگی، خونریزی از لثه، بینی و زیر پوست ناحیه ساق پا و دستها آشکار می شود اما این بیماری در دام ها علائم قابل توجهی ندارد.

هشدار شبکه دامپزشکی شهربابک در خصوص بیماری تب کریمه کنگو

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان،  منگلی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک  افزود:  مخزن این ویروس در طبیعت انواع کنه ها به ویژه کنه سخت از جنس هیالوما است که در تمام مراحل تکامل کنه، در بدن باقی می ماند و از طریق تخم به نسل های بعد منتقل می گردد.

وی گفت: اقداماتی در خصوص پیشگیری از این بیماری در شهرستان انجام شده که شامل  نظارت مستمر بر کشتارگاه دام ، آموزش پرسنل کشتارگاه و برگزاری کلاس های آموزشی جهت بالا بردن آگاهی های عمومی دامداران می باشد.

وی گفت: خواهشمند است دامداران نسبت به سمپاشی  محل های نگهداری دام اقدام و در صورت مشاهده کنه بر روی پوست حیوان به هیچ عنوان آن را با دست له نکنند چرا که می تواند باعث انتقال بیماری شود.

گفتنی است: راههای انتقال این بیماری به انسان گزش کنه آلوده به عامل بیماری ، تماس انسان با خون و لاشه دام کشتار شده آلوده و تماس با خون و ترشحات آلوده به خون فرد مبتلا به بیماری است  در این زمینه ضرورت دارد افرادی که در کشتارگاهها و یا قصابی ها فعالیت دارند حتما از دستکش ، ماسک و روپوش در حین کار استفاده  نمایند.

همچنین از کلیه شهروندان محترم درخواست می شود گوشت مورد نیاز مصرفی خود را از فروشگاههای مجاز و تحت نظر دامپزشکی خریداری نمایند و در هنگام خرید به لیبل و مهر دامپزشکی بر روی لاشه توجه داشته باشند تا از سلامت گوشت خریداری شده اطمینان حاصل نمایند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید