Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان :

خسارت ۵۴۱۰ میلیارد تومانی خشکسالی به بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: کردستان در رتبه هشتم کشوری در زمینه شدت خشکسالی قرار دارد که یکی از خشک‎‌ترین سال‌ها در پنج دهه اخیر را تجربه می‌کند.

خسارت ۵۴۱۰ میلیارد تومانی خشکسالی به بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان، محمدفرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان  با اشاره به اینکه در نوار غربی با خشکسالی متوسط مواجه هستیم و دیمزارهای شرق و جنوب استان به شدت از این پدیده متاثر شده‌اند، گفت: شاخص سلامت گیاه در نوار غربی استان بدون تنش مانده ولی در نوار شرقی خسارت بسیاری از خشکسالی دیده است.

وی با بیان این نکته که تنش خشکسالی در کردستان به دلیل سطح کشت آبی کم شدیدتر از سایر مناطق کشور خواهد بود، گفت: 280 هزار تن کاهش عملکرد تولید در 573 هزار هکتار از گندم‌زارهای دیم استان و  25 هزار تن در سطح مزارع آبی را شاهد هستیم که از این آمار به راحتی می‌توان تاثیر خشکسالی بر کشت‌های دیم را متوجه شد.

تنش خشکسالی در کردستان به دلیل سطح کشت آبی کم شدیدتر از سایر مناطق کشور خواهد بود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه بر اساس آخرین برآوردها در سالجاری، خشکسالی و سرمازدگی ۵ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی کردستان خسارت زده است.

وی گفت: این خسارت تنها مختص بخش زراعی نیست بلکه در بخش باغبانی نیز با کاهش چهار هزار تنی عملکرد، یک‌هزار و 100 میلیارد ریال خسارت دارد.

به گفته این مقام مسئول، افزایش درجه حرارت در کنار کاهش بارندگی عامل اصلی خسارت به بخش کشاورزی استان است که این وضعیت زیان جدی به سایر بخش‌ها نیز وارد کرده است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: سرمازدگی اوایل فروردین هم خسارت جدی به محصولات زراعی و باغی استان به ویژه هسته دارها وارد کرد طوریکه پیش‌بینی کاهش 76 هزار و 900 تن گندم، جو و کلزا هم وجود دارد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: سرمازدگی 5 هزار و 410 میلیارد ریال به کشاورزی کردستان خسارت وارد کرد که از این نظر در ردیف استان‌های با بیشترین میزان خسارت قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: دامداران در سال‌های خشک با افزایش عرضه دام، در صدد فروش بر می‌آیند که این مساله در کوتاه‌مدت بر قیمت گوشت هم تاثیرگذار می‌گذارد. 

 فعالین حوزه دامداری در سال‌های خشک با افزایش عرضه دام، در صدد حفظ فروش بر می‌آیند که این مساله در کوتاه مدت بر قیمت گوشت دام هم تاثیرگذار می‌گذارد

وی گفت: میزان تولید گوشت قرمز در استان 9 هزار و 300 تن کاهش داشته که این موضوع 8 میلیارد و 370 میلیون ریال به بخش دامپروری استان خسارت وارد کرده است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در پایان افزود: در مجموع با کاهش یک‌میلیون و 300 هزار تنی تولید محصولات کشاورزی، 48 هزار و 550 میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان خسارت وارد شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید