Iranian Agriculture News Agency

بحران خشکسالی «کردستان» را تهدید می‌کند

کردستان یکی از استان‌های با میانگین بالای نزولات جوی در کشور است اما در چند ساله اخیر میزان بارندگی‌ها در این استان روند نزولی داشته طوریکه امسال با خطر جدی خشکسالی مواجه شده است.

بحران خشکسالی «کردستان» را تهدید می‌کند

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان ، ایران به علت واقع‌شدن در کمربند خشک جهان و نوسان قابل‌ توجه بارش در طول ادوار گذشته کم و بیش با پدیده خشکسالی‌های متناوب مواجه بوده است.

علی پناهی معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی کردستان در این باره گفت: آمار بارندگی کردستان در سال جاری نسبت به بلندمدت 31 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: میزان بارش‌ها نسبت به سال قبل نیز 42 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه بیشترین کاهش دوره مربوط به شهرستان سروآباد با 45 درصد منفی است، گفت: این روند کاهش بارش در سایر شهرستان‌ها نیز وجود داشته و با کاهش 40 درصدی بارش در قروه، 41 درصدی در کامیاران، 37 درصدی در مریوان، 36 درصدی در بیجار، 33 درصدی در دهگلان و ... مواجه بوده‌ایم.

معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی کردستان تصریح کرد: بیجار با 52 درصد کاهش بیشترین کاهش بارندگی نسبت به مدت زمان مشابه را در استان داشته است.

وی وضعیت بارش در سایر شهرستان‌ها نسبت به مدت زمان مشابه را نیز نگران‌کننده عنوان کرد و گفت: کاهش 51 درصدی در قروه، 48 درصدی در دیواندره، 47 درصدی در دهگلان، 43 درصدی مریوان، 36 درصد سروآباد، 35 درصد سنندج و بانه و در سقز 31 درصد کاهش بارندگی ثبت شده است.

پناهی اضافه کرد: براساس پیش‌بینی‌های موجود در باقیمانده سال زراعی که تا آخر شهریورماه است میانگین بارندگی در خرداد 10 میلی‌متر و در اردیبهشت 40 تا 60 میلی‌متر است که به نظر می‌رسد در چند روز باقیمانده از اردیبهشت نیز در خوشبینانه‌ترین حالت 10 میلی‌متر بارندگی داشته باشیم.

وی افزود: اگر هم 20 میلی‌متر بارندگی داشته‌ باشیم در مجموع نسبت به شرایط فعلی که در آن قرار داریم هیچ تغییری حاصل نخواهد شد و در مجموع سال به شدت خشکی در پیش داریم.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان کردستان با بیان اینکه پیش‌بینی ما وضعیتی به مراتب سخت‌تر از شرایط کنونی است، گفت: تا پایان اردیبهشت ماه اعداد منفی بارشی به شدت افزایش پیدا خواهد کرد و در واقع می‌توان گفت خشکسالی هواشناسی در استان صورت گرفته و شرایط بسیار سختی اتفاق افتاده است.

پناهی با تاکید براینکه خشکسالی کشاورزی و خشکسالی منابع آب به شدت خود را در استان نشان خواهد داد، اذعان کرد: کاهش و کمبود جدی آب در روستاها از مشکلاتی است که با آن مواجه خواهیم شد لذا باید برنامه‌ریزی‌های مناسب برای مواجه با این بحران از هم‌اکنون اندیشیده شود.

سهم 26 درصدی بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی

خالد جعفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان هم با اشاره به اینکه وضعیت خشکسالی در کشور و به تبع آن در استان حاکم است، اظهار کرد: البته این نخستین بار نیست که با مشکل خشکسالی و یا سرمازدگی در استان مواجه هستیم.

وی به سهم 24 تا 26 درصدی بخش کشاورزی استان در تولید ناخالص داخلی اشاره کرد و گفت: کاهش 40 درصدی تولیدات بخش کشاورزی به واسطه خشکسالی امسال حدود  10 درصد کاهش تولید ناخالص داخلی استان را به دنبال خواهد داشت.

جعفری با اشاره به ویژه‌بودن سال زراعی امسال برای کشاورزان گفت: پاییز سال گذشته بهترین وضعیت بارش و پوشش گیاهی داشتیم، اما متاسفانه در زمستان و بهار با کاهش شدید بارندگی مواجه شدیم که خسارت زیادی به بخش کشاورزی استان وارد کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته و وضعیت بحرانی که داریم باید غیر از اعتبارات محل مدیریت بحران به فکر جذب اعتبار از محل‌های دیگر برای جبران خشکسالی باشیم.

 باید غیر از اعتبارات محل مدیریت بحران به فکر جذب اعتبار از محل‌های دیگر برای جبران خشکسالی باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از موضوعات مهم توجه به تامین آب شرب و جلوگیری از بروز مشکلات در این بخش است، گفت: با توجه به وضعیت پیش آمده باید هرچه زودتر ورودی آب از سد آزاد به قشلاق انجام شود چرا که جدای از دغدغه تامین آب شرب، نگرانی برای تامین آب کشاورزی هم وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید