Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی نی ریز عنوان کرد:

گرده‌ افشانی در انجیرستان های دیم نی ریز آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز گفت: عملیات گرده‌ افشانی در انجیرستان های دیم این شهرستان در سطحی بالغ بر پنج هزار هکتار شروع شده است.

گرده‌ افشانی در انجیرستان های دیم نی ریز آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، علیرضا بصیری با اشاره به اینکه نی ریز یکی از قطب های تولید انجیر در کشور است، تصریح کرد: "بردهی" انجیرستان های این شهرستان از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شده است و تا تیر ماه ادامه دارد؛ متأسفانه با توجه به کاهش نزولات آسمانی، امسال باغداران از "بر" کمتری در "بردهی" استفاده می کنند.

این مقام مسئول اظهار کرد: ۹۸ درصد از ارقام انجیر باغ‌ های شهرستان نی ریز رقم سبز صادارتی است که این رقم از انجیر برای تولید میوه نیاز به انجام گرده افشانی توسط زنبور بلاستوفاگا دارد.

او ابراز کرد: انواع ارقام انجیر گرده افشان در شهرستان نی ریز شامل دانه سفید، قاسمی (پوزدنبالی)، کوهکی، تو مسجدی، خرمایی، ویل وحشی، شاه انجیری، دانه‌ سبز، آتشی، فریدونی، آبگزی، فعل‌ سر بسته و مهارلویی است‌.

به گفته وی؛ رقم های "برانجیر" استفاده شده در نی ریز عمدتا شامل قاسمی و دانه سفید است و از شهرهای همجوار چون ایج و استهبان تامین می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز تاکید کرد: در زمان گرده افشانی انجیر، باید دقت شود "میوه ی بَر" آسیب نبیند و کمترین فشار به آن وارد شده تا تلفات زنبور آن کم و در نتیجه با افزایش طول عمر آن فرصت و تعداد دفعات خروج زنبورها بیشتر شود.

بصیری افزود: انجیر از جمله درختان کم آب بر و مقاوم به خشکی است که سطح زیر کشت آن در حال توسعه است و از جمله مشکلات آن کمبود باغ های "بر انجیر" است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید