Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

کاهش میزان تولید گندم در کردستان

کم آبی نفس کشاورزی را گرفت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از پیش بینی کاهش قابل توجه تولید گندم در این استان به دلیل خشکسالی در سال زراعی جاری خبر داد.

کاهش میزان تولید گندم در کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، فرید سپری، ضمن اشاره به شرایط و وضعیت جوی استان کردستان طی سال زراعی جاری، اظهار کرد: متاسفانه میزان بارش ها در کردستان کاهش قابل توجهی پیدا کرد و به همین دلیل بخش کشاورزی در این استان دچار زیان و ضرری شده است.

وی ادامه داد: گزارش های اعلام شده از سوی اداره کل هواشناسی کردستان حاکی است که میزان بارش ها در این استان کاهش پیدا کرده و این میزان کاهش طی ده ها سال اخیر بی سابقه بوده است و این کاهش بارش ها، بخش کشاورزی در کردستان را مشکل مواجه کرده و باعث کاهش میزان تولید در تمامی بخش های زراعی و باغی خواهد شد.

سپری افزود: بارندگی‌های امسال کردستان نسبت به سال گذشته حدود ۳۹.۵ درصد و نسبت به بلند مدت ۲۸ درصد کاهش یافته است و از نیمه دوم اسفند سال گذشته درپهنه استان کردستان بارندگی موثر و خاص شکل نگرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته همکاران ما در سراسر استان کردستان تاکنون تنها در بخش تولید گندم ما با کاهش ۲۷۰ هزار تنی در مقایسه با سال قبل خواهیم بود و به همین دلیل میزان گندم تولیدی در کردستان در مقایسه با سال قبل با کاهش قابل توجهی مواجه خواهد بود.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از تولید گندم در کردستان به صورت دیم است، افزود: کشت دیم ارتباط مستقیمی با میزان بارش ها دارد و متاسفانه امسال هم در فصل پاییز و هم در فصل بهار سال جاری میزان بارش باران به شدت کاهش پیدا کرد و در نتیجه گندم تولیدی استان نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

سپری ضمن اشاره به خسارت وارد شده به دیگر بخش های مرتبط با کشاورزی در استان کردستان، بیان کرد: متاسفانه در سایر بخش ها نیز خشکسالی خسارت های زیادی را وارد خواهد کرد و به همین دلیل ما در سازمان جهاد کشاورزی از تمامی ظرفیت های در اختیار در راستای کمک به کشاورزان بهره برداری خواهیم کرد.

وی با اشاره به برآوردهای صورت گرفته از میزان خسارت های وارد شده به بخش کشاورزی در سال جاری، اظهار کرد:  بررسی های ما نشان می دهد که خشکسالی و کم آبی امسال بیش از ۲۱ هزار و ۱۶۵ میلیارد ریال خسارت به بخش باغبانی و زراعت کردستان وارد کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه خسارت وارد شده به مزارع گندم این استان ۱۴ هزار میلیارد ریال و مابقی خسارت به سایر محصولات زراعی و باغی وارد شده است، گفت: علاوه بر خسارت بر مزارع هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال نیز به محصولات باغی کردستان خسارت وارد شده که این محصولات شامل انگور دیم، بادام دیم، سماق و گیاهان دارویی است.

وی با اشاره به افزایش دمای استان کردستان در ماه‌های اخیر اضافه کرد: درجه حرارت هوا در فروردین ماه سه درجه نسبت به میانگین بلند مدت افزایش یافته است و هر درجه حرارت افزایش پیدا کند همزمان با آن به آب بیشتری نیاز پیدا می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید