Iranian Agriculture News Agency

فتحی در گفتگو با ایانا خبر داد:

بیش از یک تن بذر گیاهان دارویی در آذربایجان ‌شرقی تولید شد

امسال حدود ۴۰۰ هکتار به مساحت گیاهان دارویی استان آذربایجان شرقی افزوده می شود

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: امسال برای نخستین بار بیش از یک تن بذور انواع گیاهان دارویی در این استان تولید شد.

بیش از یک تن بذر گیاهان دارویی در آذربایجان ‌شرقی تولید شد

 اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب گفت: بذور تولید شده گیاهان دارویی از جمله سیاهدانه، زیره سبز، بادرشبویه، زنیان، انیسون، رازیانه و بالنگو بوده که بین کشاورزان علاقه مند آذربایجان شرقی توزیع شد و بر این اساس پیش بینی می شود امسال حدود ۴۰۰ هکتار به مساحت گیاهان دارویی استان افزوده شود.

وی همچنین با اشاره به اهمیت توسعه کشت گیاهان دارویی در راستای اصلاح الگوی کشت، اضافه کرد: تنها از یک واحد گلخانه ای در بخش خسروشهر شهرستان تبریز حدود ۶۰۰ هزار اصله نشا گیاهان دارویی سازگار با منطقه از جمله اسطوخودوس، رزماری، زوفا، سنبل‌الطیب، آویشن، بادرنجبویه، گل راعی و گل گاو زبان به روش علمی و کنترل شده در بسترهای کشت تولید و بین متقاضیان ۲۱ شهرستان استان توزیع شد.

وی با اشاره به تغییرات اقلیمی در سالهای اخیر و کاهش منابع آبی ، کمک به اشتغال زایی در مناطق روستایی به ویژه برای زنان و جوانان روستایی را از جمله مولفه های اصلی در اهمیت توسعه کشت گیاهان دارویی در راستای اصلاح الگوی کشت در آذربایجان شرقی اعلام نمود و افزود: ترویج کشت و جایگزینی گونه های گیاهان دارویی دارای ارزش افزوده بالا توسط مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی دنبال می شود.

فتحی ادامه داد: بر این اساس سازمان جهاد کشاورزی در سال جاری برای اولین بار با مشارکت و همکاری بخش خصوصی اقدام به تامین و تولید بذر و نشا گونه های مختلف از گیاهان دارویی سازگار با شرایط اکولوژیکی استان و بومی سازی کرده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: از دیگر مزایای تولید بذر و نشا در آذربایجان شرقی می توان به استانداردسازی تولید از اولین حلقه (نهاده بذری و نشا گیاهان دارویی)، اشتغالزایی، نظارت فنی بر مراحل تولید و توزیع، کاهش هزینه حمل و نقل و جلوگیری از افت گیرایی نشاها به علت بعد مسافت نام برد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید