Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خبر داد:

خسارت ۲۱ هزار میلیارد ریالی به حوزه باغبانی و زراعت در کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: خشکسالی و کم آبی امسال بیش از ۲۱ هزار و ۱۶۵ میلیارد ریال خسارت به بخش باغبانی و زراعت کردستان وارد کرده است.

خسارت ۲۱ هزار میلیارد ریالی به حوزه باغبانی و زراعت در کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمد فرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه خسارت وارد شده به مزارع گندم کردستان ۱۴ هزار میلیارد ریال و مابقی خسارت به سایر محصولات زراعی و باغی وارد شده است، گفت: علاوه بر خسارت بر مزارع یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال نیز به محصولات باغی کردستان خسارت وارد شده که این محصولات شامل انگور دیم، بادام دیم، سماق و گیاهان دارویی است.

او اظهار داشت: بارندگی‌های امسال کردستان نسبت به سال گذشته حدود ۳۹.۵ درصد و نسبت به بلند مدت ۲۸ درصد بارندگی‌ها کاهش یافته و از نیمه دوم اسفند سال گذشته درپهنه استان بارندگی موثر و خاص شکل نگرفته است.

سپری با اشاره به افزایش دما استان در ماه‌های اخیر اضافه کرد: درجه حرارت هوا در فروردین ماه سه درجه نسبت به میانگین بلند مدت افزایش یافته و هر درجه حرارت به طور متوسط ۱۵ درصد نیاز به رطوب در گیاهان را افزایش می‌دهد.

سپری گفت: در مناطق معتدل عمق ریشه گیاهان رطوبت ندارد، اما در مناطق سرد و مرتفع عمق ریشه تاحدودی رطوبت دارد که با برآورد‌های انجام شده بسیاری از مزارع استان به دلیل کاهش بارندگی‌ها آسیب دیدند.

او با اشاره به ضرورت رطوبت کافی برای رشد گیاهان افزود: تاکنون ۲۷۰ هزار تن تولید گندم کردستان کاهش یافته اگر در اردیبهشت ماه ۱۵ میلی متر بارندگی داشته باشیم خسارت وارده بر مزارع جبران می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: در راستای تولید بیشتر و افزایش کیفیت محصولات کشاورزی در کردستان تاکنون در ۱۶۰ هزار هکتار مبارزه با سن مضر غلات انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷۰ درصد افزایش یافت.

او با بیان اینکه علف هرز در جذب رطوبت و مواد غذایی با غلات رقابت می‌کند، ادامه داد: مبازره با علف‌های هرز نیز در ۱۳۰ هزار هکتار از مزارع انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۵ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید