Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خواهان تجدیدنظر در بودجه بخش کشاورزی شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خواهان تجدیدنظر در بودجه بخش کشاورزی استان با توجه به مشکلات این حوزه شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خواهان تجدیدنظر در بودجه بخش کشاورزی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، عبداله یوسفی  رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه اعتبار عمرانی بخش کشاورزی استان در سال‌جاری نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کم‌ شد افزود: سهم بخش کشاورزی شامل جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و دامپزشکی حدود ۱۵ درصد از مجموع اعتبار عمرانی است.

وی اضافه کرد : در حالی اعتبار بخش کشاورزی در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان ها نصف شد که کشاورزی اولویت اول توسعه استان است.

رییس جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود : در سال جاری اعتبار عمرانی استان حدود ۱۳ هزار میلیارد ریال است که با احتساب سهم ۱۵ درصدی  بودجه بخش کشاورزی باید حدود دو هزار میلیارد ریال برسد.

به گفته وی با تخصیص  کمیته برنامه‌ریزی شهرستان ها این اعتبار به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال می رسد.

دکتر یوسفی اعتبار سال گذشته بخش کشاورزی استان را ۴۶۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت : این بودجه برای  طرح های  حوزه کشاورزی ناکافی بود.

وی خاطرنشان کرد: در شورای برنامه ریزی و توسعه  از مجموع اعتبارات تملک دارایی ۱۵ درصد تصویب شد اما در کمیته برنامه ریزی شهرستان ها به این مصوبه توجه نمی شود و رعایت نیز نخواهد شد.

وی افزود: سال گذشته ۴۶۰ میلیارد ریال اعتبار از این محل به استان اختصاص داده شد که با این میزان نیاز اعتباری این بخش را تامین نکرد.

یوسفی به حوادث طبیعی در سال جاری اشاره کرد و گفت: جاری شدن سیل و تگرگ به زیر ساخت های بخش کشاورزی استان خسارت زیادی وارد کرده است که هم اینک تنها برای این حوزه نیاز به ۳۵ هزار میلیارد  ریال اعتبار داریم در حالی که تنها چهار میلیارد ریال برای جبران اختصاص یافته است.

وی افزود: کمبود اعتبار تملک دارایی اجرای طرح های انتقال آب، احیای قنوات و همچنین مبارزه با آفات، بیماری ها را با مشکل مواجه خواهد کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه در سال جاری بخش زیادی از دیمزار های استان رها شده است اظهار داشت: مبارزه با سن گندم در اراضی رها شده و منابع طبیعی بر عهده بخش دولتی است و هم اینک با آفت ملخ نیز مواجه شده ایم که مبارزه و سمپاشی دست کم به ۳۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی در استان خراسان شمالی پیشران اقتصادی است اظهار داشت: برای اجرای طرح های مختلف برای جذب سرمایه گذاری از جمله ساخت مجتمع های گلخانه ای، فراهم شدن زیر ساخت ها برای ایجاد واحد های تولیدی صنایع تبدیلی و تکمیلی و اجرای سایر طرح ها نیاز به اعتبارات دارد.

وی با بیان اینکه سهم اشتغال در بخش کشاورزی در این استان ۳۶.۴ درصد است گفت: ۴۴ درصد جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و علاوه بر این جمعیت قابل توجهی نیز از بهره برداران بخش کشاورزی در شهر ها سکونت دارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید