Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی :

کمتر از ۵ درصد سیب تولیدی آذربایجان‌غربی در سردخانه‌ها مانده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: صادرات فشرده سیب و ارایه مشوقات و تسهیل‌گری برای این منظور باعث شد تا هم اکنون کمتر از ۵ درصد سیب تولیدی در استان در سردخانه‌ها باقی بماند.

کمتر از ۵ درصد سیب تولیدی آذربایجان‌غربی در سردخانه‌ها مانده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اکبر کرامتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در دیدار با فرماندار اشنویه با بیان اینکه آذربایجان‌غربی با سطح باغات بیش از ۶۰ هزار هکتار، قطب تولید سیب کشور است و سال گذشته توانست بیش‌از یک میلیون و ۱۴۰ هزار تن از این محصول را تولید کند اظهار کرد: تسریع در امر صادرات سیب پس از سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان و پیگیری‌های استاندار آذربایجان‌غربی روند مناسبی پیدا کرد.

وی ادامه داد: مسایل مختلف و اساسی مانند جنگ قفقاز که سبب شد یکی از مقاصد اصلی و هدف صادرات به کشورهای اورسیا را از دست دهیم، طغیان کرونا و مشکلات تعرفه گمرگی با شمال عراق همگی از جمله دلایل مهمی بودند که صادرات سیب از استان را با مشکل مواجه کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی افزود: با توجه به پیگیری‌های انجام گرفته و همکاری سازمان‌ها و گمرگ و فعالیت چشمگیر تجار، صادرات سیب به صورت فشرده انجام شد و هم‌اکنون کمتر از ۵۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان باقی مانده است .

کرامتی گفت: هم اینک روزانه به صورت منظم هزار تا هزار و ۲۰۰ تن سیب از استان صادر می‌شود که امیدواریم این روند شتاب بگیرد و با هماهنگی صورت گرفته و تسهیل‌گری و همکاری گمرک حتی یک کیلو سیب در سردخانه‌ها باقی نماند.

وی اضافه کرد:  توجه به سورتینگ و بسته‌بندی میوه و صادرات  اصل اساسی است که خوشبختانه بخش خصوصی به خوبی در این مسایل پیش قدم شده و توانسته است به پیشرفت های خوبی به ویژه در جذب سرمایه گذار جهت صنایع تبدیلی نایل شود.

 80 درصد درامد و اشتغال  شهرستان اشنویه  بر پایه کشاورزی است

فرماندار اشنویه نیز در این دیدار گفت: ۴۵ درصد جمعیت شهرستان اشنویه در روستاها زندگی می کنند و ۸۰ درصد درامد و اشتغال این شهرستان بر پایه کشاورزی و به ویژه باغداری است.

عبدالسلام مام‌عزیزی اظهار کرد: خام‌فروشی و نبود کارخانجات و صنایع تکمیلی مشکل اساسی این شهرستان در بخش کشاورزی و دامی است که این شهرستان را از امتیازات خاصی بی‌بهره گذاشته است.

وی افزود: محصولاتی مانند عسل، لبنیات و میوه‌هایی مانند سیب و گیلاس که این شهرستان قطب تولید آنهاست متاسفانه به صورت خام و بدون برند و بسته‌بندی روانه بازار می‌شود که این امر نیازمند توجه اساسی است.

وی ادامه داد: پوشش انهار جهت جلوگیری از مصرف زیاد آب و صرفه‌جویی و در راستای سیاست‌های احیای دریاچه ارومیه در این شهرستان نیز باید مورد توجه دست اندرکاران حوزه کشاورزی استان قرار بگیرد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی طی سفر یک روزه به شهرستان اشنویه از طرح‌های کشاورزی این شهرستان نیز بازدید کرد ؛ در این سفر مراد رسول انصاری نیز به عنوان مدیر جدید جهاد کشاورزی اشنویه معرفی شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید