Iranian Agriculture News Agency

حکم دیوان عدالت اداری، تقاضای مجوز ایجاد واحدهای کشاورزی را ۹۰ درصد کاهش داد

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان شمالی گفت: 90 درصد از تقاضای اخذ مجوز برای راه اندازی واحدهای تولیدی-کشاورزی در خراسان شمالی به علت حکم دیوان عدالت اداری در زمینه اعمال تبصره1 ماده 1 قانون برای تغییر کاربری زمین های کشاورزی، از آذر ماه سال گذشته تاکنون کاهش یافته است.

حکم دیوان عدالت اداری، تقاضای مجوز ایجاد واحدهای کشاورزی را ۹۰ درصد کاهش داد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، حسن نامجو رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان شمالی افزود:در خراسان شمالی صدور مجوز برای راه اندازی واحدهای تولیدی-کشاورزی علاوه بر اینکه تحت تاثیر کم بارشی ها و کاهش میزان ذخایر آبی قرار گرفته همچنین حکم دیوان عدالت اداری کشور که در آذر ماه سال گذشته نیز ابلاغ شد، بسیاری از تقاضاها را برای راه اندازی واحدهایی تولیدی-کشاورزی کاهش داده است.

وی گفت: تا قبل از ابلاغ حکم دیوان عدالت اداری کشور که در آذر ماه سال گذشته به سازمان نظام مهندسی کشور ابلاغ شد، مجوز تغییر کاربری زمین های کشاورزی به منظور راه اندازی واحدهای تولیدی-کشاورزی از جمله واحداهای دام، طیور و گلخانه بر اساس تبصره 4 ماده 1 قانون حفظ کاربری زمین های کشاورزی صادر می شد.

وی عنوان کرد: در استان خراسان شمالی صدور مجوز برای راه اندازی واحدهای تولیدی-کشاورزی بر اساس تبصره 4 ماده 1 قانون حفظ زمین های کشاورزی راحت تر بود چون اختصاص زمین کشاورزی حتی بدون سند رسمی شش دانگ و فقط دارای قولنامه برای ایجاد واحد تولیدی-کشاورزی با اخذ دو استعلام از ادارات کل محیط زیست و منابع طبیعی امکان پذیر بود.

وی در ادامه بیان کرد: اما با ابلاغ حکم دیوان عدالت اداری در آذر ماه سال گذشته، اعلام شد که تغییر کاربری زمین های کشاورزی در روستاهای دارای طرح هادی باید بر اساس تبصره 1 ماده 1 قانون حفظ زمین های کشاورزی انجام شود و در روستاهایی که طرح هادی ندارند می توان از تبصره 4 ماده 1 قانون حفظ زمین های کشاورزی پیروی کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: در تبصره 1 ماده 1 قانون حفظ زمین های کشاورزی اعلام شده است که تغییر کاربری زمین های کشاورزی برای زمین های کشاورزی دارای سند شش دانگ اعمال شود همچنین می بایست استعلام ها از استانداری، ادارات کل محیط زیست، منابع طبیعی، راه و شهرسازی همچنین سازمان جهاد کشاورزی نیز اخذ شوند.

وی اعلام کرد: ابلاغ این حکم موجب شده است که از آذر ماه سال گذشته تا به کنون در خراسان شمالی تقاضا برای اخذ مجوز به منظور ایجاد واحدهای تولیدی-کشاورزی تا 90 درصد کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در استان هایی از جمله در خراسان شمالی بیشتر زمین های کشاورزی دارای سند شش دانگ نیستند بلکه قولنامه ای هستند همچنین صدور سند شش دانگ برای زمین های کشاورزی نیز طولانی مدت است.

نامجو در ادامه عنوان کرد: درصورتیکه این حکم دیوان عدالت اداری اصلاح نشود به طور قطع طی سه سال آینده در زمینه تامین محصولات گلخانه ای همچنین تولیدات گوشت های قرمز و سفید دچار مشکل خواهیم شد و چاره ای جز واردات این اقلام غذایی نخواهیم داشت.

وی در خاتمه بیان کرد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور از کمیسیون کشاورزی مجلس تقاضا کرده است که مجلس در یک طرح دوفوریتی مصوب کنند که در تعریف قانون حفظ زمین های کشاورزی به منظور راه اندازی واحدهای تولیدی-کشاورزی تعریف از روستا علاوه بر بافت مسکونی، زمین های کشاورزی خارج از روستا را نیز شامل شود.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه دو ماه از ارائه این تقاضا به کمیسیون کشاورزی مجلس می گذرد و تا به کنون نیز هیچ نتیجه ای حاصل نشده است، خواستار شد: هر چه زودتر دیوان عدالت اداری و مجلس برای حل این مشکل تصمیم گیری کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید