Iranian Agriculture News Agency

دامداران را با مشکل روبرو کرده است؛

خشکسالی وخشک بودن چراگاه های حاشیه شهرستان جاجرم

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم گفت: خشکسالی شدید وخشک بودن همه چراگاه های حاشیه شهرستان جاجرم، دامداران را با مشکل روبرو کرده است.

خشکسالی وخشک بودن چراگاه های حاشیه شهرستان جاجرم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی،  ابوالفضل عباسیان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم افزود: با توجه به کاهش بارندگی امسال نسبت به سال قبل که کاهش ۷۰ درصدی داشته متاسفانه مراتع و بیابان منطقه دچار خشکسالی و کاهش سطح سبز شده است

 وی افزود: از طرفی این خشکسالی بر روی تولید محصولات علوفه ای آبی از جمله جو و یونجه نیز تاثیر گذاشته تا جایی که ۴۵ درصد مزارع جو رها شده و یا به چرای دام رسیده است و مزارع باقی مانده نیز با افت عملکرد تا ۳۰ درصد مواجه شده است که این امر خود باعث افزایش قیمت در زمان برداشت خواهد شد تا جایی که دامداران مجبور شده اند دام خود را به صورت چک های مدت دار با قیمت پایین به فروش برسانند .

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم  ابراز داشت: سیستم دولتی جهت کمک به دامداران شهرستان و استان، نهاده های دامی را به صورت خام مانند سبوس،جو و ذرت در اختیار دامداریهای صنعتی گاو و گوسفند که دارای مجوز بهره برداری هستند قرار داده است.

 عباسیان گفت: در حال حاضر دراین شهرستان ۱۵ دامداری فعال دارای دستگاه آسیاب و میکسر وجود دارد که نهاده را به صورت خام مانند سبوس،جو،ذرت ،را به قیمت دولتی دراختیار آنان قرار داده شده تا به مصرف دام برسانند.

 وی گفت: اما در مورد دامداریهای سنتی که تعداد آن بسیار زیاد است طبق دستورالعمل و بخشنامه ارسالی، نهاده های خام وارداتی از جمله سبوس،ذرت و جو در اختیار کارخانه های تولید علوفه استان قرار می گیرد و این کارخانه ها با تولید کنسانتره آن را در اختیار شرکت های فروش سطح شهرستان قرار می دهند و این اقدام با نظارت شهرستان انجام می شود .

 عباسیان با بیان اینکه در حال حاضر در شهرستان ماهانه ۵۰۰ تن کنسانتره در بین دامداران سنتی توزیع می شود افزود: سهمیه کنسانتره تخصیصی به شهرستان و یا توزیع جو وارداتی که به احتمال زیاد در ماه آینده انجام شود ، بر اساس پلاک کوبی و ثبت در سامانه هویت گذاری دام انجام می شود، لذا از تمام دامداران سنتی درخواست می شود جهت بهره مندی از هر نوع نهاده، با مراجعه به کارشناسان هویت دام، نسبت به پلاک کوبی و ثبت هویت دام خود اقدام و نهاده مورد نیاز دام را تامین کنند .

 وی تاکید کرد: عدم ثبت هویت دام باعث کاهش سهمیه و یا عدم تخصیص به شهرستان خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید