Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد:

مدیریت یکپارچه سازی در مرغداری‌ها

در دنیای امروزه مدیریت های تئوریک به سمت یکسان سازی و کم کردن هزینه های حاصل از افراد واسطه در این صنعت سوق داده شده است. یکی از این روش ها ، استفاده از چرخه هماهنگ تولید از نقطه شروع کار تا پایان به صورت یکپارچه و زیر نظر یک مدیریت واحد است. این روش در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در حال اجراست و توانسته بازدهی مناسب و کارآیی خود را نشان دهد.

مدیریت یکپارچه سازی در مرغداری‌ها

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،صنعت پرورش طیور یکی از مهمترین و استراتژیک ترین صنعت ها در بخش کشاورزی در تمام جهان می باشد. این صنعت تاثیر بسزایی در اقتصاد دارد و سهم زیادی در تولید ملی هر کشور ایفاد می کند.

در دنیای امروزه مدیریت های تئوریک به سمت یکسان سازی و کم کردن هزینه های حاصل از افراد واسطه در این صنعت سوق داده شده است. یکی از این روش ها ، استفاده از چرخه هماهنگ تولید از نقطه شروع کار تا پایان به صورت یکپارچه و زیر نظر یک مدیریت واحد است. این روش در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در حال اجراست و توانسته بازدهی مناسب و کارآیی خود را نشان دهد.

از آنجایی که هم اکنون در کشور این صنعت با مشکلات عدیده‌ای از جمله مشکلات نقدینگی، افت و خیزهای غیرعادی قیمت‌های داخلی و بین‌المللی نهاده‌ها، عدم وصول به‌موقع مطالبات، بالا رفتن قیمت تمام شده‌ محصول، عدم رقابت‌پذیری و مشکلات بهداشتی روبروست، لذا در چنین شرایطی یکپارچه‌سازی صنعت، الزامی و غیر‌قابل انکار محسوب می‌شود که با حل مشکلات این صنعت می‌تواند نقش موثری در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور و ثبات و رونق تولید داشته باشد

هم اکنون در کشورهای توسعه یافته دنیا بخش‌های مختلف صنعت پرورش طیور یکپارچه شده‌اند و با سیستمی تحت عنوان سیستم کامل پرورشی یا یکپارچه اداره می شوند که در این سیستم یک شرکت  تمامی مراحل تولید را مدیریت و کنترل می کند و این سیستم شامل دو بخش شرکت‌های یکپارچه ساز و پرورش‌دهندگان است.

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در بخش توسعه فن‌آوری و بازاریابی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد اظهار داشت: یکی از مهمترین مزیت‌های یکپارچه سازی تولید گوشت مرغ در کشور نقش بی بدیل این سیستم در کنترل بهداشتی و مدیریت علمی بیماری‌هاست چرا که اگر مدیریت اجرایی بیش از 20 هزار واحد مرغداری از راس هرم تا انتهای آن توسط چند شرکت معدود مدیریت شود براحتی می توان ضمن رعایت دقیق موارد امنیت زیستی نسبت به کنترل عامل بیماری اعمال مدیریت کرد

یاسر رحیمیان افزود :از طرفی دیگر شرکت‌های یکپارچه‌ساز سعی می کنند در راستای کاهش هزینه‌ها و مدیریت بهتر بازار، حلقه‌های زنجیره تامین را در نزدیکترین نقطه ایجاد و فعال کنند که این کار نقل و انتقال مرغ زنده را به حداقل رساتده و در همین راستا گله‌های تحت مدیریت شرکت‌ها توسط سامانه‌ها و دوربین‌ها تحت مراقبت روزانه قرار می گیرند که کوچکترین تغییر رفتار گله و تلفات در سریعترین زمان ممکن به مرکز کنترل گزارش شده و اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

وی گفت :شرکت‌های یکپارچه ساز در راستای تلاش برای ارتقای کمی و کیفی محصولات خود افزون بر تشدید اقدامات بهداشتی قرنطینه ای خود نسبت به پیش بینی تمهیدات و نظام بیمه ای مناسب اقدام می کنند که در نتیجه ضمن جلوگیری از وارد آمدن خسارتهای غیر عادی به تولید کنندگان خرده پا زمینه را برای شفاف سازیهای لازم در وقوع تلفات و بیماری های طیور فراهم می کند.

رحیمیان تصریح کرد :استفاده از هرکدام از  رویکردهای موجود به جهت  یکپارچه‌سازی این صنعت بستگی به شرایط اقتصادی کشور، وضعیت صنعت مرغداری و فرهنگ جامعه دارد که بر اساس فاکتورهای مورد توجه محققان به نظر می آید که در ایران روش مشارکتی و مدیریتی قابلیت اجرایی بیشتری داشته باشد اما در این زمینه نقش حمایتی، قانون گذاری و نظارتی دولت در ایجاد شرکت‌های یکپارچه‌ساز بسیار موثر است چرا که در این شرایط منافع تولیدکنندگان کوچک نیز حفظ می‌شود.

 در این زمینه دولت باید قوانین لازم را برای فعالیت این شرکت‌ها و همچنین قوانین مربوط به نحوه تنظیم قراردادها تدوین کرده تا منافع مرغداران و شرکت ها نیز  در نظر گرفته شده باشد.

از سوی دیگر حمایت دولت می‌تواند در قالب ارائه زمین، تسهیلات کم بهره و بلند مدت به شرکت‌ها همراه با مشوق‌های صادراتی و معافیت‌های گمرکی و غیره باشد تا این بخش بتواند نه تنها نیاز بازاز را تامین کند بلکه اینده صادراتی خوبی نیز پیش رو داشته باشد

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید