Iranian Agriculture News Agency

صیادی در گفتگو با ایانا خبر داد:

پرداخت تسهیلات خرید سامانه ضد تگرگ در شهرستان ویژه مرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند از آمادگی پرداخت تسهیلات برای خرید سامانه ضد تگرگ به متقاضیان باغدار در این شهرستان خبر داد.

پرداخت تسهیلات خرید سامانه ضد تگرگ در شهرستان ویژه مرند

 علی صیادی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی  با اشاره به آمادگی پرداخت تسهیلات برای خرید سامانه ضد تگرگ به باغداران گفت: از محل اعتبارات خط اعتباری مکانیزاسیون، تسهیلات خرید سامانه ضد تگرگ در شهرستان به باغداران پرداخت می‌شود.

وی با ابیان اینکه قیمت هر دستگاه حدود ۹۰ میلیون تومان است و هر دستگاه ۱۰۰ هکتار از باغات را تحت پوشش قرار می‌دهد گفت: در حال حاضر 2 دستگاه در باغات شهرستان نصب شده است و کشاورزان می توانند با دریافت تسهیلات مکانیزاسیون با نرخ ۱۵ درصد برای خرید این سامانه اقدام کنند.

معاون رئیس سازمان ومدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند ادامه داد: با توجه به وسعت پوشش هر دستگاه ضد تگرگ، باغدران و کشاورزان می‌توانند این دستگاه را به صورت گروهی و با مشارکت یکدیگر تهیه کنند.

مهندس صیادی با اشاره به خسارت سنگینی که هر ساله سرمای زودرس بهاره و تگرگ به مزارع و باغات کشاورزان وارد می‌کند، بیان کرد: سامانه ضد بارش تگرگ این امکان را به وجود می‌آورد که قبل از بارش تگرگ و با پیش‌بینی وضع هوا و مشاهده عینی ابرها، با تبدیل تگرگ به باران، از خسارات احتمالی پیشگیری کنیم.

 وی با بیان اینکه سامانه ضد تگرگ دارای یک ژنراتور تولید موج انفجاری است به تشریح عملکرد این دستگاه پرداخت و گفت: سامانه ضد تگرگ با استفاده از مخلوط گاز استیلن با هوا، در محفظه مخصوص به نام محفظه ی انفجار در پائین دستگاه، انفجاری که حاصل آن یک موج فشاری مخصوص به نام سالیتون است ایجاد می و با استفاده از گاز مایع، بر اثر شلیک‌های پی در پی و با ایجاد ارتعاشات صوتی و حرارتی، سلول‌های هسته مرکزی مولکول تگرگ را در داخل ابر تگرگ زا شکسته و به باران و یا ذرات ریز برف تبدیل می‌کند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید