Iranian Agriculture News Agency

رئیس گروه نهال معاونت باغبانی در گفتگو با ایانا خبر داد:

احداث ۳۷ باغ مادری در سه سال آینده

رئیس گروه نهال معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از احداث ۳۷ باغ مادری در دو تا سه سال آینده خبر داد.

احداث ۳۷ باغ مادری در سه سال آینده

مرتضی موسوی رئیس گروه نهال معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا از احداث ۳۷ باغ مادری در دو تا سه سال آینده خبر داد و گفت: این باغات مادری سبب می‌شود تا نهال سالم و اصیل تولید شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵ باغ مادری فعال در کشور وجود دارد، افزود: حدود ۲ میلیون نهال و چشم پیوندک اصیل در سال گذشته در این باغ ها تولید شده است.

موسوی ادامه داد: با برنامه ریزی های انجام شده تولید نهال گواهی شده که منجر به اخذ شناسه آبی رنگ (عاری از هرگونه ویروس و عوامل خسارت زا) به ۱۲ میلیون اصله خواهد رسید.

به گفته رئیس گروه نهال معاونت باغبانی بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ۴۵ میلیون نهال کنترل‌شده (خوداظهاری و گواهی‌شده) در سال 1410 تولید می شود که 100 درصد نیاز کشور به نهال را تأمین خواهد کرد.

تولید 67 میلیون نهال در نهالستان‌های مجوز دار در سال 99

 وی بابیان اینکه مهم‌ترین نهاده باغبانی نهال است، افزود: انتخاب گونه و رقم نهال با در نظر گرفتن اقلیم مناسب قبل از احداث باغات و دستیابی به بازار مصرف خرید نهال از نهالستان‌های معتبر و مجوزدار از اهمیت بسزایی برخوردار است.

موسوی، سلامت نهال از نظر بهداشتی و هویت دار بودن رقم و گونه‌ها را دو مؤلفه مهم درزمینهٔ نهال عنوان کرد و گفت: بر اساس آمار غیررسمی در سال گذشته یک‌صد میلیون اصله نهال در کشور تولید شده که حدود ۶۷ میلیون از این نهال‌ها در نهالستان‌های مجوز دار تولید شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید