Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دامپزشکی خوزستان اعلام کرد:

هشدار به دامداران در آغاز فصل شیوع تب کریمه کنگو

مدیر کل دامپزشکی خوزستان ضمن اشاره به افزایش زاد و ولد انگل‌ها در فصل گرما، در خصوص پیشگیری از شیوع تب کریمه کنگو توصیه‌هایی به دامداران ارائه کرد.

هشدار به دامداران در آغاز فصل شیوع تب کریمه کنگو

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، مصطفی کنارکوهی مدیر کل دامپزشکی خوزستان ضمن اشاره به افزایش زاد و ولد انگل‌ها در فصل گرما، در خصوص پیشگیری از شیوع تب کریمه کنگو توصیه‌هایی به دامداران ارائه کرد.

وی افزود: طی یک سال گذشته و در راستای مبارزه با انگل‌های خارجی و بسیاری از بیماری‌های دیگر از جمله تب کریمه کنگو، در یکسال گذشته بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در استان خوزستان علیه انگل‌های خارجی سمپاشی شدند و ۳۱۱ هزار مترمربع فضای دامداری نیز سمپاشی شد. کنارکوهی در ادامه اظهار کرد: همچنین در این راستا بیش از 104 دوره آموزشی به منظور بالا بردن سطح آگاهی دامداران و کارکنان مراکز پرخطر از جمله کشتارگاه‌ها که در ارتباط نزدیک با این بیماری‌ها هستند به صورت چهره به چهره برگزار شد.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شد امسال بیشترین تمرکز برای آغاز عملیات ضدعفونی و سمپاشی بر مناطقی باشد که از حساسیت بیشتری برخوردار بوده و قبلا به عنوان  کانون بیماری شناخته شده‌اند.

وی با بیان این مطلب که خوشبختانه تا کنون بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان مشاهده نشده است تصریح کرد: مردم عزیز و دامداران سخت‌کوش استان برای حفظ سلامت و جلوگیری از شیوع این بیماری باید توصیه‌ها و هشدارهای لازم در این زمینه را جدی گرفته و دامداران شرایط قرنطینه دامهای وارداتی را رعایت کنند.

کنار کوهی تاکید کرد: اقدام به ضدعفونی از طریق تزریق داروهایی که باعث از بین رفتن انگل های خارجی می شوند، سمپاشی با دستگاه‌های سمپاش، حمام ضد کنه، رعایت ضوابط بهداشتی محل نگهداری دام‌ها، ضدعفونی کردن جایگاه دام و کاهش تردد از جمله نکات و مواردی است که دامداران در جهت حفظ سلامت دام و جلوگیری از شیوع بیماری باید رعایت کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان خوزستان در ادامه یادآور شد: در بخش مصرف نیز همچون سنوات گذشته توصیه می‌شود مردم برای حفظ سلامت خود مطلقا از دام‌هایی که در گوشه و کنار به صورت غیربهداشتی ذبح می‌شوند استفاده نکرده و حتما گوشت مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و از دام‌هایی که دوره جمود را در کشتارگاه‌های مورد تایید اداره کل دامپزشکی استان گذرانده‌اند و دارای برچسب و مهر روی لاشه هستند تهیه کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید