Iranian Agriculture News Agency

زینلی در گفتگو با ایانا پیش‌بینی کرد:

تولید 60 هزار تن گل محمدی در سال جاری

مجری طرح گیاهان دارویی از افزایش دو هزار تنی تولید گل محمدی در کشور نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: پیش بینی می شود تولید گل محمدی در سال جاری به 60 هزار تن برسد.

تولید 60 هزار تن گل محمدی در سال جاری

حسین زینلی مشاور معاون وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اینکه سطح کشت گل محمدی در کشور ۳۰ هزار هکتار است، گفت: به‌صورت متوسط از این میزان سطح زیر کشت، 60 هزار تن محصول گل‌محمدی تولید می‌شود.

 وی ادامه داد: برداشت گل محمدی از ۱۵ فروردین در استان‌های سیستان و بلوچستان آغاز شده و تا اواسط تیرماه در کاشان ادامه دارد.

به گفته زینلی در حال حاضر صنایع تبدیلی و عرقیات هر کیلوگرم گل محمدی را ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان خریداری می‌کنند و مشکلی در بازار فروش این محصولات در کشور وجود ندارد.

زینلی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در دو سال آینده ۳۰ درصد از گل محمدی را به‌صورت اسانس صادر کنیم، میزان ارزآوری گل محمدی در سال گذشته را حدود ۸ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: حدود 2.5 تن اسانس، ۳۰۲ تن گل خشک و حدود ۳ میلیون لیتر گلاب صادر شده است.

وی با اشاره به این که میزان تولید گل محمدی در کشور نسبت به سال گذشته دو هزار تن افزایش تولید خواهد داشت، افزود: افزایش تولید این محصول به دلیل توسعه سطح زیر کشت، اصلاح و بازسازی باغات بوده است.

به گفته مجری طرح گیاهان دارویی برای کشت گل محمدی به‌صورت دیم تسهیلات ۴ درصدی پرداخت می‌شود.

زینلی گفت: به دنبال تولید اسانس های نوع اول و دوم هستیم تا بتوانیم آن را به کشورهای تراز اول دنیا صادر کنیم و شاهد ارزش‌افزوده چند برابری این محصول باشیم؛ همچنین به دنبال تولید بهترین عطر، ادکلن ها و طعم‌دهنده‌ها از این محصول نیز هستیم.

 وی از جمله مشکلات موجود در کشت گل محمدی را برداشت این محصول عنوان کرد و از شرکت‌های دانش‌بنیان خواست تا با ورود به این عرصه در ساخت دستگاه‌های برداشت به وزارت جهاد کشاورزی کمک کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید