Iranian Agriculture News Agency

پایش هوشمند تغییرکاربری های غیر مجاز در اراضی کشاورزی استان البرز

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: طرح هوشمندسازی پایش تغییر کاربری اراضی استان البرز تحولی نو در حفاظت از اراضی و برخورد با تغییر کاربری های غیر مجاز در اراضی کشاورزی استان است.

پایش هوشمند تغییرکاربری های غیر مجاز در اراضی کشاورزی استان البرز

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، عبدالله مخبر در آئین رونمایی از سامانه هوشمند رصد تغییرکاربری های غیر مجاز با اشاره به اهمیت حفاظت از اراضی کشاورزی استان و لزوم بکارگیری شیوه های نوین در صیانت از عرصه های کشاورزی در راستای امنیت غذایی گفت: از ابتدای حضورم در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، جوانب طرح پایش هوشمند تغییرکاربری های غیر مجاز در اراضی کشاورزی استان البرز بررسی و مورد مطالعه قرار گرفت و در نهایت، فاز اجرایی این طرح در اسفندماه 1399  با همکاری یک شرکت دانش بنیان آغاز شد.

رئیس جهاد کشاورزی استان البرز در خصوص اهداف این پروژه گفت: فاز اول پروژه سامانه هوشمند کشاورزی، رصد و پایش هوشمند تغییر کاربری اراضی باغی و زراعی بوده و در فازهای بعدی هدف حرکت به سمت کشاورزی هوشمند در سایر حوزه هاست  از جمله افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی از طریق تخمین کود، تخمین بهره‌وری محصول، میزان آفات از طریق تغییر رنگ محصول که از طریق تصاویر ماهواره‌ای مشخص می‌شود.

مخبر در خصوص قابلیت ها و کارکرد این سامانه هوشمند در رصد تغییر کاربری اراضی کشاورزی افزود: این سامانه هوشمند برای پایش تغییر کاربری های غیر مجاز از الگوریتم های هوش مصنوعی و شبکه های عصبی برای تشخیص تغییر کاربری ها استفاده می کند. وی به دستاوردهای قابل انتظار این طرح اشاره کرد و افزود: بهترین دستاورد این سامانه هوشمند، شناسایی نقاطی است که تغییر کاربری دارند که با بهره برداری از این پروژه تحول خوبی در حوزه پایش تغییر کاربری اراضی استان رخ خواهد داد.

رئیس جهاد کشاورزی استان البرز در خصوص وضعیت پیشرفت این پروژه تصریح کرد: در حال حاضر خروجی های سامانه  هوشمند تغییر کاربری اراضی کشاورزی آماده است؛ الگوریتم ها نوشته شده و تا یک الی دو ماه آینده سامانه تحت وب هم آماده استفاده می‌شود. وی افزود: در حال حاضر از طریق شرکت دانش بنیان همکار پروژه، خروجی های سامانه دریافت وهر3 الی ۵ روز یکبار جهت بررسی و اقدامات اجرایی در اختیار مدیریت امور اراضی استان قرار می­‌گیرد.

مخبر در خصوص جنبه نوآوری این پروژه  با اشاره به اینکه این طرح برای اولین بار است که در استان و با استفاده از تصاویر ماهواره ای اقدام به رصد و شناسایی تغییر کاربری اراضی اجرا می شود؛ ابراز امیدواری کرد با این تحول جدید در حوزه حفاظت از اراضی کشاورزی استان، اقدامات اجرایی لازم و به موقع نسبت به شناسایی نقاطی که در آنها تغییرکاربری رخ داده، صورت گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید