Iranian Agriculture News Agency

کریمی در گفتگو با ایانا خبر داد:

تعویض تاج درختان گردو در سطح 10 هکتار در شهرستان مراغه

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مراغه از ادامه طرح تعویض تاج درختان گردو در بهار 1400 در شهرستان ویژه مراغه در سطحی حدود 10 هکتار خبر داد.

تعویض تاج درختان گردو در سطح 10 هکتار در شهرستان مراغه

اسماعیل کریمی اصل در حاشیه بازدید از روند اجرای سرشاخه‌کاری درختان گردو در شهرستان مراغه در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب گفت: سرشاخه کاری درختان گردو طرحی است که به واسطه آن ضمن اصلاح و تعویض تاج درختان نامرغوب با ژنوتیپ‌های برتر و پرمحصول افزایش عملکرد و تولید محصول یکنواخت مدنظر قرار میگیرد و آشنایی باغداران با روش‌های پیوند سرشاخه‌کاری درختان نامرغوب و انتقال و آموزش یافته‌های تحقیقاتی به باغداران نیز در این طرح لحاظ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سرشاخه کاری درختان گردو از سال 97 با هدف کنترل جمعیت  کرم خراط و اصلاح ارقام موجود در شهرستان مراغه آغاز گردیده گفت: این طرح مورد استقبال باغداران منطقه قرار گرفته است و در بهار 1400 نیز حدود 1000 اصله از درختان گردو سربرداری شده و آماده انجام پیوند می باشند و براساس نوع پیوند در زمان مناسب با ژنوتیپ های برتر و توسط افرد ماهر تحت نظارت کارشناسان مدیریت پیوند خواهند شد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مراغه گفت: با اجرای این طرح ضمن بهره مندی از مزایای ارقام پرمحصول، بهبود کیفیت میوه و مغز گردو ، افزایش توان تولید بعد از وقوع سرمای بهاره، تعدیل تراکم و انبوهی مضر باغات، کاهش هزینه‌های داشت به سبب تحمل به آفات و بیماری‌ها و سازگار با شرایط اقلیمی و اصلاح وضعیت نورگیری فضای عمومی باغ و رشد متناسب درختان، شاهد تسهیل برداشت و کاهش خطرات جانی وامکان برداشت مکانیزه خواهیم بود.

کریمی‌اصل خاطر نشان شد: گردوی مراغه به دلیل مغز سفید و چربی زیاد و همچنین زودبازده بودن و مقاومت زیاد به سرما جزو ژنوتیپ های برتر شناسایی شده است.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید