Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد:

آذربایجان غربی پیشرو در پرورش آبزیان

آذربایجان‌غربی با تولید سالانه بیش از 16 هزارتن انواع آبزیان به دلیل تنوع بالای تولید رتبه ممتازی را در کشور به خود اختصاص داده و در مواردی نیز پیشرو بوده است.

آذربایجان غربی پیشرو در پرورش آبزیان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، وجود منابع آبی غنی و متنوع در استان آذربایجان غربی باعث شده تا این استان، سال های متمادی رتبه اول را در تولید و برداشت ماهی از منابع آبی همچون دریاچه های پشت سدها، رودخانه هاو آببند ها در بین استان های غیر ساحلی و رتبه دوم را در کشور به خود اختصاص دهد.

بر اساس شرایط جغرافیایی آذربایجان غربی دومین استان پرآب کشور به شمار می‌رود، این ظرفیت موجب شده آذربایجان غربی از نظر  تولیدات آبزیان از تنوع بسیار بالایی برخوردار باشد، تولید و پرورش ماهیان سردآبی، گرم آبی، شاه میگو، زالو، قزل آلا و تولید ماهیان خاویاری به همراه آرتمیا بخشی از تنوع بالای تولید آبزیان در این استان به شمار می روند.

تنوع بالا و ظرفیت سازی برای افزایش میزان تولیدات در سالی که به عنوان تولید،مانع زدایی ها و پشتیبانی ها نامگذاری شده است، نوید بخش رونق و توسعه بخش شیلات و آبزیان در آذربایجان غربی است که در این زمینه گفتگویی با محمدباقر قریشی مدیر شیلات و آبزیان استان انجام داده‌ایم.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی در خصوص ظرفیت و پتانسیل بالای استان در زمینه تولید آبزیان در استان اظهار کرد: آذربایجان غربی با وجود اینکه جزو استانهای غیرساحلی کشور به شمار می رود اما به دلیل میزان تولید سالانه نزدیک 17 هزار تن انواع آبزیان و تنوع بالای تولید یکی از قطب های مهم کشور در این بخش محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 420 مجتمع و مزرعه پرورش ماهی، 5 مرکز تکثیر بچه‌ ماهی سردآبی، یک مرکز تکثیر بچه‌ماهی گرمابی و 10مرکز تکثیر ماهیان زینتی در استان فعال است،افزود: یکی از فعالیت های شاخص استان تکثیر سالانه نزدیک به هشت میلیون قطعه بچه ماهیان گرمابی در مرکز تکثیر و بازسازی شهید کاظمی پلدشت می باشد.  این  بچه ماهیان پس از طی دوران پرورش و رسیدن به وزن مناسب در مزارع پرورش ماهی و منابع آبی استان رهاسازی می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 2600 نفر در آذربایجان‌غربی در این صنعت به صورت مستقیم مشغول به کار هستند، ادامه داد: هم اکنون 11 تعاونی صید و صیادی با هزار خانوار صیاد در 10 دریاچه پشت سد و 6  رودخانه دائمی استان مشغول فعالیت هستند.

مدیر شیلات و آبزیان استان با اشاره به راه اندازی  مزارع پرورش آرتمیا در فسندوز میاندوآب گفت: در حال حاضر مجتمع 2 هزار هکتاری دشت فسندوز میاندوآب که بیش از 20 سال غیر فعال بوده برای پرورش آرتمیا راه اندازی شده و در حال حاضر 200 هکتار آن به مرحله بهره برداری رسیده است.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی در خصوص صادرات ماهی به کشورهای همسایه گفت: سال گذشته نزدیک 300تن انواع ماهی از استان به کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق صادر شد که ارزش آنها بیش از یک میلیون دلار برآورد شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به کیفیت مطلوب ماهی تولید شده در آذربایجان‌غربی، راه‌اندازی واحدهای بسته‌بندی آبزیان و توجه بیشتر به مقوله صادرات آبزیان و حمایت از صادرکنندگان می‌تواند نقش مهمی در افزایش صادرات این محصول داشته و بهره‌وری و سود فعالان این بخش را افزایش دهد.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی در خصوص تحقق شعار سال در بخش صنعت آبزی پروری اظهار کرد: راه‌اندازی مراکز، مزارع و مجتمع‌های جدید تکثیر و پرورش آبزیان، ارتقا بهره‌وری در مزارع موجود از طریق اجرای سیستم مکانیزاسیون، حمایت کارشناسی و ارائه تسهیلات بانکی کم‌بهره به مزارع تکثیر و پرورش آبزیان و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی، آموزشی و برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها مختلف از جمله این برنامه‌هاست.

قریشی از پرداخت تسهیلات کم بهره بانکی در زمینه تجهیز مزارع تولید آبزیان در استان خبر داد و بیان کرد: این تسهیلات در قالب اجرای طرح مکانیزاسیون مزارع پرورش ماهی اعطا می‌شود که صاحبان مزارع پرورش آبزیان برای دریافت این تسهیلات می‌توانند به شیلات استان مراجعه کنند تا افراد واجد شرایط به بانک‌های عامل معرفی شوند.

وی در خصوص فعالیت های عمرانی و توسعه تولید آبزیان در استان عنوان کرد: سال گذشته 24 پروژه از محل ماده 27 با حجم سرمایه گذاری یکصد  میلیارد تومان واگذار کرده ایم که حدود 30 درصد سرمایه گذاری توسط اعتبار ات دولتی تامین می شود در این راستا تاکنون از 32 میلیارد تومان اعتبار مصوب 24 میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

قریشی در خصوص شاه میگوی سد ارس نیز گفت: دریاچه پشت سد ارس با تولید یک ششم تولید آبزیان استان و نیز تنها منبع تولید شاه میگوی کشور یکی از منابع مهم اقتصادی کشور به شمار می‌رود اما متأسفانه در سال‌های اخیر ذخایر این آبزی رو به کاهش بوده است.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی اضافه نمود از سال 93 تاکنون با ورود و افزایش تردد صیادان غیرمجاز به سد ارس عملاً تولید و پرورش شاه میگو دچار مشکل اساسی شده است، وی اضافه کرد: صید بی رویه و غیرمجاز شاه میگو در کنار سایر آبزیان در این منطقه موجب بروز بحران اساسی در زمینه ذخایر شاه میگوی سد ارس شده است.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه قبل از سال 93 میزان برداشت شاه میگو از دریاچه پشت سد ارس حدود 200 تا 250 تن بود گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر این میزان به 5.5 تن رسیده و در 2 سال گذشته نیز برداشت آن کاملاً متوقف شده است.

قریشی اظهار کرد: با کاهش ذخایر شاه میگوی سد ارس از سال 97 تاکنون صید و برداشت این گونه با ارزش اقتصادی از سد ارس ممنوع شده و تداوم صید آن نیازمند بهبود شرایط است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید