Iranian Agriculture News Agency

فتحی در گفتگو با ایانا خبر داد:

سهم ۴.۵ درصدی آذربایجان شرقی از صادرات بخش کشاورزی کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که سهم صادرات محصولات کشاورزی استان طی چندین سال گذشته برابر ۴.۵ درصد از کل صادرات بخش کشاورزی کشور است، گفت: میزان صادرات کشاورزی استان در سال ۹۹، بالغ بر ۲۸۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

سهم ۴.۵ درصدی آذربایجان شرقی از صادرات بخش کشاورزی کشور

 اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی در خصوص آخرین وضعیت صادرات محصولات کشاورزی در سال ۹۹، اظهار کرد: میزان صادرات محصولات کشاورزی کشور در سال گذشته برابر ۶.۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، از افزایش شش درصدی برخوردار است.

وی با بیان این‌که میزان بهبود تراز تجاری محصولات کشاورزی سال ۹۹ نسبت به سال قبل برابر ۱.۸ میلیارد دلار است، افزود: صادرات محصولات کشاورزی کشور، ۱۸ درصد از کل میزان صادرات غیر نفتی را شامل می‌شود و بر اساس برآوردها نیز سهم صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی از صادرات غیر نفتی استان بالغ بر ۲۰ درصد است.

وی در خصوص عمده اقلام کشاورزی صادراتی استان، تشریح کرد: محصولات زیر بخش باغبانی حدود ۶۶ درصد از صادرات بخش کشاورزی استان را به خود اختصاص داده که شامل انگور خشک شده با بیش از ۶۰ هزارتن کشمش و ارزآوری بالغ بر ۱.۳ دلار به ازای هر کیلوگرم می‌شود.

فتحی افزود: محصول صادراتی دیگر بخش باغی استان، سیب درختی است که با بهره گیری از اجرای طرح "بازار به ازای بازار" صادرات آن در سطح کشور از رقم خوبی برخورداری بوده و به سطح ۸۸۴ هزارتن رسیده است.

وی متذکر شد: با توجه به این‍که آذربایجان شرقی از نظر تولید سیب درختی رتبه دوم را در بین استان‌های  کشور دارا است و کیفیت سیب این استان در مقایسه با میانگین کشوری وضعیت بهتری دارد، بیش از ۱۵ درصد سیب صادر شده کشور از تولیدات این استان انجام می‌گیرد.

وی با بیان این‌که سهم صادرات زیر بخش دام و طیور استان معادل ۱۴ درصد از کل صادرات بخش کشاورزی است، ادامه داد: صادرات بخش دام و طیور شامل شیر، پنیر، دوغ، تخم مرغ و... می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: بخش صنایع تبدیلی استان نیز با صادرات محصولاتی چون رب گوجه فرنگی، آب  میوه و... سهم ۱۶ درصدی و زیر بخش زراعت با صادرات محصولاتی چون پیاز، سیب زمینی، کاهو، کلم و ... سهم چهار درصدی از کل صادرات کشاورزی استان را دارند.

وی در خصوص بازارهای هدف صادرات محصولات کشاورزی نیز گفت: تعداد بازارهای هدف صادرات محصولات کشاورزی استان بیش از ۴۵ کشور از جمله کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه، هند، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و امارات متحده عربی را شامل می‌شود.

وی افزود: تعداد کل شرکت‌های بازرگانی فعال استان در صادرات محصولات کشاورزی نیز بالغ بر ۱۰۰ شرکت است که از این تعداد ۷۰ شرکت در سطح استان فعالیت دارند و تعداد ۳۰ شرکت نیز خارج از استان و در استان‌های یزد، خراسان، گیلان و ... فعالیت می‌کنند.

 فتحی در رابطه با اهمیت توسعه صادرات به خصوص صادرات در بخش کشاورزی، گفت: این اقدام تجاری در راستای افزایش درآمدهای ارزی، تقویت بنیه اقتصادی تشکل‌های صادراتی و کاهش هزینه‌های تولید به سبب تولید به مقیاس اقتصادی و بهره گیری از ظرفیت‌های بدون استفاده انجام می‌گیرد و موجب ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و دستیبابی به بازارهای نو می‌شود.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید