Iranian Agriculture News Agency

هشدار سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی نسبت به آتش سوزی در مزارع و مراتع

آتش زدن پس مانده محصولات کشاورزی و بقایای گیاهی غیرقانونی است

معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: نظر به کاهش چشمگیر نزولات جوی و افزایش احتمال آتش سوزی های عمدی و غیرعمدی در مزارع و مراتع استان انجام اقدامات پیشگیرانه و توجه به هشدارها ضروری است.

آتش زدن پس مانده محصولات کشاورزی و بقایای گیاهی غیرقانونی است

علی رخ افروز در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی به لزوم اقدامات پیشگیرانه برای به حداقل رساندن خسارات ناشی از آتش سوزی های احتمالی در اثر کاهش چشمگیر نزولات جوی اشاره کرده و گفت: با نزدیک شدن به فصل تابستان و افزایش دما و خشک شدن پوشش گیاهی ، احتمال بروز آتش سوزی در جنگل ها، مراتع و مزارع افزایش می یابد که در صورت بروز آن با تخریب ساختار و تخلخل خاک و فرسایش آن و همچنین کاهش مواد آلی و میکرو اورگانیسم ها و کاهش بازده چرخه هیدرولوژیکی و همینطور با تاثیرات منفی بر سایر بخش های اکوسیستم ضمن به خطر انداختن امنیت غذایی کشورمان ، خسارات فراوانی را به محیط زیست و مردم تحمیل می نماید.  

وی در همین راستا و با اشاره به نامه معاونت دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و دستورالعمل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی انجام اقداماتی در جهت آموزش و فرهنگ سازی عموم مردم و نیز آگاه سازی کشاورزان از خطرات آتش‌سوزی عمدی مزارع برداشت شده جهت کشت دوم و استفاده از ظرفیت صداوسیمای استان و تهیه بروشور و تابلوهای هشداردهنده حاوی قوانین و مقررات مربوط به برخورد کیفری با افراد خاطی و مسبب آتش سوزی را ضروری دانست.

معاون بهبود تولیدات  گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان از ممنوعیت قانونی سوزاندن کاه و کلش در مزارع خبر داد و گفت: براساس قانون سوزاندن کاه و کلش جرم و مستوجب مجازات است .

وی از تکلیف به ادارات جهاد کشاورزی، محیط زیست و شبکه بهداشت برای اتخاذ اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش با توجه به در پیش بودن فصل برداشت غلات در سطح استان خبر داد و گفت: مضررات این عمل در بلندمدت کاهش عملکرد محصول به دلیل اثرات نامطلوب بر کیفیت خاک با از بین بردن مواد مغذی آن و افزایش ضریب آسیب پذیری محصول در برابر آفات، بیماری ها، سرما و گرما به دلیل کاهش مواد آلی خاک، کاهش نفوذپذیری و افزایش فرسایش خاک و در نتیجه بالا رفتن مصرف کود‌های شیمیایی را در پی دارد.

 رخ افروز با بیان اینکه این اقدام باعث تلف و از بین رفتن موجودات زنده موجود در خاک و نیز ایجاد خطر وقوع حریق در اراضی مجاور می‌گردد افزود: برخی از کشاورزان بعد از برداشت محصول اقدام به آتش زدن بقایای بر جای مانده از برداشت محصول می کنند که این کار به دلیل تهدید بهداشت عمومی و آلودگی هوا پیگرد قانونی داشته و افراد متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی به کشاورزان توصیه کرد از آتش زدن بقایا بعد از برداشت گندم و جو خودداری کنند زیرا بازمانده محصول گندم و جو (کاه و کلش) برای زمین مفید و نوعی کود و پوشش محسوب می شود.

معاون بهبود تولیدات  گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان افزود: با آتش زدن بقایای گندم و جو علاوه بر فقیرتر شدن خاک از نظر مواد آلی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر، باعث فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک و کاهش جمعیت انواع میکروارگانیسم‌های خاک می‌گردد.

وی با بیان اینکه کشاورزان براساس سنتی اشتباه اما مرسوم همزمان با خشک شدن پوشش گیاهی اقدام به آتش زدن آن در سطح مزارع می کنند سوزاندن باقیمانده پوشش گیاهی در سطح کشتزارها از سوی کشاورزان به ویژه گندم و جوکاران را کار اشتباهی دانست و افزود: همه این موارد عملاً میزان باروری خاک مزرعه را طی چند سال بعدی بشدت کاهش می‌دهد و هزینه‌ای به مراتب بالاتر به دنبال دارد.

معاون بهبود تولیدات  گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه بقایای گیاهی نقش اساسی در تولیدات گیاهی دارد که کاهش فرسایش آبی و بادی، تأمین مواد غذایی گیاه، فعالیت به عنوان یک مالچ، کاهش میزان هدر رفت آب از خاک و تعدیل دمای خاک از جمله موارد می باشد گفت: آتش زدن پس مانده محصولات در اراضی کشاورزی براساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک خلاف قانون است و مرتکبین به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد و علاوه بر این در بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲ و ۲۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۴۵ قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع آتش زدن بقایای گیاهی جرم محسوب می شود.

وی از کشاورزان خواست تا ادوات مکانیزه خود از قبیل تراکتور، گاوآهن و سمپاش هایشان را برای کنترل حریق احتمالی به صورت آماده باش در دسترس داشته باشند.

گفتنی است قانون هوای پاک شامل ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره، تیر ماه ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و از سوی دولت برای اجرا ابلاغ شده است. براساس ماده ۲۰ این قانون، سوزاندن بقایای گیاهی زمین های زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌ شود و وزارت جهاد کشاورزی مکلف است مفاد این ماده را به ‌طرق مقتضی به اطلاع بهره ‌برداران بخش‌ کشاورزی، عشایری و منابع ‌طبیعی برساند.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید