Iranian Agriculture News Agency

مصادیق خودمان توانستیم:

واکسن رازی کُوو پارس، نسل جدید واکسن ها با تکنولوژی نوترکیب

دومین واکسن ایرانی کرونا که در فاز مطالعات بالینی قرار دارد، واکسن "کووپارس" مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی است .این واکسن یکی از ایمن‌ترین پلت‌فرم‌های ساخت واکسن کرونا در جهان است.

واکسن رازی کُوو پارس، نسل جدید واکسن ها با تکنولوژی نوترکیب

به گزارش خبرنگار ایانا، موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، چند سال بعد از فعالیت انستیتو پاستور، در سال ۱۳۰۳ شروع به کارکرد و تا امروز حدود ۹۷ سال سابقه تحقیقاتی و پژوهشی در امور واکسن‌سازی دارد.

تفاوت این موسسه تحقیقاتی با انستیتو پاستور در این بود که ابتدا این موسسه زیر نظر وزارت کشاورزی و برای مبارزه با بیماری‌های دامی وارد فاز تحقیقاتی شد. اولین اقدام موسسه رازی مبارزه با بیماری طاعون گاوی بود. تولید و عرضه واکسن بیماری طاعون باعث شد که این موسسه وارد دوره جدیدی از مبارزه با بیماری‌ها شود و در مدت کوتاهی تولید انواع واکسن‌ها و سرم‌های مصرفی پزشکی در دستور کار مؤسسه قرار بگیرد.

موسسه رازی تا امروز توانسته است ده‌ها شرکت دانش‌بنیان را در زیرمجموعه خود به ثبت برساند و هم‌اکنون دانشمندان به نامی در همین شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند پیشرفت‌های قابل‌توجهی در ساخت واکسن کرونا داشته باشند.

موفقیت‌هایی که این روز‌ها موسسه رازی در بحث پزشکی و داروسازی کسب کرده، محصول تلاش نخبگان و دانشمندان جوان ایرانی است که در رقابت با دیگر دانشمندان دنیا، توانستند به رغم تحریم¬ها واکسن کرونا را نوترکیب و بومی‌سازی کنند و در بین ۱۶ کشوری که واکسن کرونا ساخته‌اند بتوانند رتبه یازدهم را به خود اختصاص دهند.

این پژوهش کاربردی با هدف اعتماد سازی نسبت به تزریق واکسن داخلی کرونا، با روش اسنادی و مصاحبه صورت گرفته است.

واکسن رازی کُوو پارس، نسل جدید واکسن ها با تکنولوژی نوترکیب

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید