Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد؛

نهاده‌های تولید به درستی به تولیدکنندگان برسد

لزوم مانع زدایی از تولیدات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه دولت یارانه زیادی را برای نهاده‌های کشاورزی در نظر گرفته است، گفت: باید تلاش شود این نهاده‌ها به درستی به دست تولیدکنندگان واقعی برسد.

نهاده‌های تولید به درستی به تولیدکنندگان برسد

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، در سالی که به تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نامگذاری شده است، اهمیت پشتیبانی برای دستیابی به تولید و رفع موانع در این زمینه مورد تاکید قرار گرفته است.

یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور که توانسته در سخت‌ترین شرایط تحریم، کشور را از نظر امنیت غذایی و دسترسی به مواد غذایی محفوظ کند بخش کشاورزی است که با پشتیبانی‌های انجام شده برای تولید بیشتر محصولات کشاورزی، مانع واردات بی‌رویه و کمبود محصولات غذایی در کشور شد.

از مهمترین پشتیبانی‌هایی که می‌توان در این حوزه به آن اشاره کرد، تامین مواد اولیه و نهاده‌های مورد نیاز برای تولید است. بذر، سم، کودهای شیمیایی و آلی، نهاده‌های دامی، واکسن و دارو از مواردی است که باید به موقع در اختیار تولیدکنندگان بخش کشاورزی قرار گیرد تا تولیدکنندگان بدون دغدغه و نگرانی به تولید بپردازند.

با توجه به شرایط سخت تحریم، این پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مسؤولان امر باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق و تلاش مضاعف بتوانند موانع تولید را از سر راه تولیدکنندگان بردارند و نهاده‌های مورد نیاز را به موقع تامین و در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.

به همین منظور کمیته نظارت، رصد و پایش نهاده‌های کشاورزی در سازمان جهاد کشاورزی مازندران راه‌اندازی شد تا در زمینه تامین بذر، کود، سم، نهال، نهاده‌های دامی، واکسن، دارو، تخم چشم زده و سایر نهاده‌های مورد نیاز اقدامات و هماهنگی لازم صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این رابطه با بیان اینکه دولت یارانه زیادی را برای نهاده‌های کشاورزی در نظر گرفته است و باید تلاش شود این نهاده‌ها به درستی به دست تولیدکنندگان واقعی برسد، اظهار کرد: کار کردن در جهاد کشاورزی زمان و مکان نمی‌شناسد و باید به هر طریقی تولید انجام شود و مانع زدایی در تولید صورت گیرد.

عزیزاله شهیدی‌فر ادامه داد: به عنوان نمونه در حال حاضر شاهد کمترین عرضه مرغ در کشتارگاه‌ها هستیم چراکه کمترین میزان جوجه‌ریزی را در دهه سوم اسفندماه داشتیم.

وی اضافه کرد: در موضوع جوجه یکروزه باید نظارت‌ها بیشتر باشد و صفر تا صد نظارت بر جوجه‌ریزی صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: با توجه به اینکه در فصل بهار قرار داریم باید توزیع کود شیمیایی با حساسیت بیشتری انجام شود و مصرف درستی از کودها صورت گیرد و از ریزمغذی‌ها و کودهای آلی و زیستی در مزارع استفاده شود.

این مسؤول از نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خواست در بحث نظارت وارد میدان شود و ارایه گزارش از فعالیت خود داشته باشد.

محمد مهدی عباس‌زاده معاون آبزی‌پروری شیلات مازندران، رصد و پایش چشم تخم زده در بخش شیلات را مهم دانست و افزود: عدم تخصیص ارز یارانه‌ای به تخم چشم زده سبب بروز مشکلاتی در این بخش شد.

وی ادامه داد: تخصیص به موقع کود شیمیایی در حوزه شیلاتی بسیار مهم است که باید به موقع و در فصل بهار تامین شود.

معاون آبزی‌پروری شیلات مازندران افزود: تاکنون 600 تن کود شیمیایی به بخش شیلات تخصیص داده شد در حالیکه نیاز ما 12 هزار تن است و سال گذشته یک هزار و 200 تن معادل 10 درصد آن تامین شد.

محمدحسن گلپایگانی مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه در حوزه دامپزشکی مسایلی مانند واکسن و داروها مطرح است که باید مورد رصد و پایش قرار گیرد، گفت: برای در اختیار قرار گرفتن واکسن و دارو باید پایش‌ها به صورت آنلاین باشد.

وی ادامه داد: برای نهاده‌ها نظارت فیزیکی از کارخانه‌های خوراک دام انجام می‌شود و این نظارت‌ها در مبادی ورودی کشور هم انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران بیان کرد: جو وارداتی دامی و جو وارداتی با مصرف انسانی با یکدیگر متفاوت است اما در سامانه تنها با نام جو ثبت شده است که این امر مشکلاتی را ایجاد کرده است و به همین منظور باید در سامانه بازارگاه این تفاوت لحاظ شود تا مجوز حمل و کنترل و نظارت به درستی انجام شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر نظارت و پایش در زمینه کود و بذر تاکید کرد و افزود: افزایش قیمت کودهای شیمیایی در سال گذشته مشکلاتی را به وجود آورده است و به همین منظور برای دریافت کود سامانه‌ای طراحی شد که تا چند روز آینده راه‌اندازی می‌شود و توزیع کود شیمیایی بر اساس این سامانه انجام خواهد شد.

مجید بهادری با بیان اینکه امسال 850 تن بذر گندم، 300 تن بذر سویا و یک هزار و 223 تن بذر برنج بین کشاورزان توزیع شد، گفت: یک‌هزار و 61 فروشگاه سموم در مازندران فعالیت دارند که نظارت را با مشکل مواجه می‌کند و ضعف و نقض در دستورالعمل‌ها یکی از مشکلات موجود در نظارت بر واحدهای فروشندگی سموم است.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران با بیان اینکه امسال تاکنون 23 هزارتن کود شیمیایی به مازندران سهیمه داده شد که 14 هزار تن آن توزیع شد، گفت: هشت هزار و 500 تن کود شیمیایی تا چند وقت آینده در اختیار شرکت خدمات حمایتی قرار خواهد گرفت.

رضا افراسیابی بیان کرد: تخصیص و فروش کودهای شیمیایی منوط به ثبت اطلاعات بهره‌برداران در سامانه پهنه‌‌بندی است.

وی عدم برخورد جدی با خاطیان و متخلفان را یکی از چالش‌های نظارت دانست و افزود: مشمول زمان شدن رسیدگی به پرونده‌های تعزیراتی و کم بودن جریمه‌های یکی از عوامل بازدارندگی نظارت است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه کمبود نهاده‌های دامی شامل ذرت، جو و سبوس یکی از مشکلات این بخش است، گفت: 30 تا 35 درصد نهاده‌های دامی قابل تامین است و برای تامین مابقی نهاده‌ها دچار مشکل هستیم.

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان با اشاره به اینکه سال گذشته 323 هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران استان توزیع شد، ادامه داد: 113 هزار تن کنجاله سویا و 686 تن جو از بنادر امام و امیرآباد تحویل تولیدکنندگان بخش دامپروری شد.

وی اضافه کرد: 350 هزار تن ذرت و 240 هزار تن جو از بنادر شمالی وارد و در کشور توزیع شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید