Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت:

خزانه گیری برنج در کامفیروز آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از آغاز خزانه گیری برنج در شهر کامفیروز از توابع این شهرستان خبر داد و گفت: بیش از 65 درصد خزانه گیری برنج به صورت مکانیزه و استفاده از سینی نشا انجام می شود.

خزانه گیری برنج در کامفیروز آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، کاووس همتی با بیان این که خزانه گیری برنج از  اواخر فروردین ماه آغاز شده است، اظهار کرد: بیش از 80 درصد خزانه گیری در اوایل اردیبهشت ماه انجام می‌شود.

او گفت: عملیات نشاکاری نیز از اول تا بیستم تیرماه آغاز و طی یک دوره 80 روزه، آبیاری مزارع برنج تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.

وی با اشاره به اشتغال زایی کشت برنج، برای کارگران فصلی افزود: هر ساله در طول دوره کاشت، داشت و برداشت برنج تعداد زیادی از کارگران فصلی به کار گرفته می شوند و امرار معاش خانوارهای روستایی اهمیت کشت برنج را دوچندان می‌کند.

همتی با اشاره به محدودیت و ممنوعیت کشت برنج با استفاده از آب های زیر زمینی ابراز کرد: کشت برنج در کامفیروز با توجه به تک محصولی بودن، بازار پسندی برنج کامفیروزی ، خصوصا در ارقام چمپا و لنجانی،  دارا بودن عطر و طعم ویژه که این محصول را انواع ارقام محلی داخلی و ارقام وارداتی متمایز می کند و استفاده از ظرفیت سد درودزن و اب های جاری از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

او گفت: ارقام کشت شده برنج در مرودشت، چمپای قصر دشتی و لنجانی است که از ارقام بومی کشور و از سلامت ژنتیکی کامل برخوردار است.

وی با بیان این که در سال‌های گذشته با کم شدن منابع آبی، آبیاری تناوبی برنج نیز مانند سایر زراعت ها در دستور کار قرار گرفته است، یادآور شد: در آبیاری تناوبی میزان مصرف آب کاهش چشمگیری دارد.

کامفیروز قطب تولید برنج در استان فارس است  و در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب شیراز و در ۹۰ کیلومتری غرب شهرستان مرودشت واقع شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید