Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

آغاز عملیات کانون کوبی و مبارزه با آفت ملخ در استان اردبیل

با توجه به طغیانی بودن وضعیت جمعیت آفت و انجام عملیات مبارزه در سطح 31 هزار در سال گذشته، در سال جاری، تمهیدات لازم اتخاذ گردیده است.

آغاز عملیات کانون کوبی و مبارزه با آفت ملخ در استان اردبیل

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، خلیل  نیکشاد در جریان بازدید از کانونهای ملخ مراکشی واقع در مراتع شهرستانهای پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز بهمراه مدیر حفظ نباتات با اعلام این خبر افزود: با توجه به طغیانی بودن وضعیت جمعیت آفت و انجام عملیات مبارزه در سطح 31 هزار در سال گذشته، خوشبختانه، در سال جاری، تمهیدات لازم اتخاذ گردیده  و در این راستا تعداد سه دستگاه خودرو کمکدار مجهز به سمپاش یو ال وی به ناوگان اکیپ عملیات کانون کوبی اضافه و در حال حاضر، تعداد پنج دستگاه خودرو مجهز به سمپاش یو ال وی در حالت آماده باش بوده و همچنین تعداد چهار دستگاه سمپاش توربولاینر سوار شونده نیز آماده داریم که در صورت لزوم  بلافاصله به ناوگان عملیات اصافه خواهد  شد.

وی اضافه کرد، خروج پوره های آفت ازکپسولهای تخم، از دهه سوم ماه جاری آغاز و عملیات کانون کوبی از مورخه 30/1/1400 شروع و پیش بینی می شود عملیات مبارزه تا اواخر خرداد ماه ادامه داشته و سطح مبارزه به حدود 20 هزار هکتار برسد.

این مقام مسئول اضافه کرد : در حال حاضر، اساسی ترین مشکل سازمان، عدم  تأمین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز به منظور خرید سموم و تجهیز امکانات برای ادامه ی مبارزه با این آفت بسیار خطرناک می باشد. لذا امید واریم با  تامین بموقع اعتبارات مورد نیاز از طریق سازمان برنامه و بودجه و مدیریت بحران استانداری و نیز فرمانداران شهرستانهای ذیربط، شاهد کنترل موثر این آفت در سالجاری باشیم.

نیکشاد در آخر سخنان خود، ضمن تقدیر و تشکر از همکاریهای بسیار موثر عشایر غیور و دامداران وکشاورزان بومی به عنوان دیده بانهای محلی افزود : همکاری مردمی وگزارشات محلی و همچنین بکار بستن توصیه ها و راهنمائی های کارشناسان حفظ نباتات در خصوص خودداری از هر گونه چرا و رها سازی دام و طیور در مناطق سم پاشی شده به مدت حداقل چهار روز از زمان سمپاشی،  که از  بروز خسارت های احتمالی به احشام جلوگیری نموده و بستر لازم را برای مبارزه اصولی و موثر با این آفت مهیا می‌کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید