Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با ایانا مطرح شد :

پیش‌بینی برداشت بیش‌از ۱۲۰۰ تن عسل از زنبورستان‌های اشنویه

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه گفت: این شهرستان از تولیدکنندگان مهم عسل در آذربایجان‌غربی است که پیش‌بینی می‌شود در صورت مساعد بودن شرایط آب‌وهوایی امسال حدود یک‌هزار و ۲۲۰ تن عسل در این شهرستان تولید شود.

پیش‌بینی برداشت بیش‌از ۱۲۰۰ تن عسل از زنبورستان‌های اشنویه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، مراد رسول انصاری افزود: این مقدار عسل از ۷۶ هزار کندوی مدرن و بومی مستقر در ییلاق‌های اشنویه تولید می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این مقدارعسل تولیدی در صورت مطلوب بودن شرایط آب و‌هوایی، ۷۹ تن موم، ۴۰۰ کیلوگرم بره موم و ۵۶ کیلوگرم گرده از زنبورستان‌های این شهرستان برداشت می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی اشنویه با اشاره به خارج‌سازی پرورش زنبور عسل از فرآیند تک محصولی اظهار کرد: زنبورداران این شهرستان علاوه بر عسل، فرآورده‌های جانبی آن از جمله ژل رویال، گرده و زهر زنبور عسل را نیز برداشت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در این شهرستان ۳۳۴ زنبوردار فعالیت می کنند، ادامه داد: امسال نیز برآورد می شود در حدود ۳۱ زنبوردار مهاجر از سطح شهرستان های ارومیه، خوی، چایپاره، مراغه به مدت پنج ماه در مراتع ییلاقی این شهرستان مستقر شوند که از این طریق به طور مستقیم زمینه اشتغال برای ۵۰۰ نفر ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: مهارت زنبورداران در پرورش و تغذیه مناسب زنبور، مساعد بودن شرایط آب و هوایی، وضعیت مطلوب مراتع و کوچ به موقع به مناطق جنوب کشور از جمله عوامل افزایش میزان تولید عسل در این شهرستان است.

لازم به ذکر است که اشنویه با داشتن ۱۲ هزار هکتار باغ، مراتع ییلاقی مناسب و آب وهوای مساعد یکی از شهرستان های مستعد برای پرورش عسل است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید