Iranian Agriculture News Agency

فتحی:

تقویت مراکز خدماتی غیر دولتی در راس امور بخش های کشاورزی دولتی قرار گیرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: تمامی فرآیندها و برنامه ریزیهای بخش کشاورزی برای تولید محصول ، باید مهندسی شده و علمی باشد.

تقویت مراکز خدماتی غیر دولتی در راس امور بخش های کشاورزی دولتی قرار گیرد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در حاشیه بازدید از یک مرکزخدمات کشاورری غیردولتی در روستای تازه کند شهرستان تبریز (امدادکشاورز تبریز) در نشستی ضمن بررسی مسائل و مشکلات مراکز خدماتی کشاورزی غیردولتی، به یکی از دغدغه های اساسی بخش کشاورزی در کل کشور اشاره کرد و گفت: کوچک بودن قطعات کشاورزی به دلیل ناآگاهی برخی کشاورزان در نظام بهره برداری مشکلات زیادی ایجاد می کند که البته این می تواند به خاطر سن بالا و نبود انگیزه برای کسب علم در کشاورزان باشد که نظام بهره برداری باید با سرمایه گذاری روی جوانان و آموزش و تشویق به تحصیل، علم کشاورزان را افزایش دهد.

وی افزود: قطعات کوچک زمین های کشاورزی جوانان را برای کسب درآمد راغب نمی کند و آنها را به شغل هایی غیر از کشاورزی و به شهرهای غریب می کشاند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه علم باید در تولید خود را نشان دهد افزود: تمامی فرآیندها و برنامه ریزیهای بخش کشاورزی برای تولید محصول باید مهندسی شده و علمی باشد و تا قبل از آن میزان بهره وری خیلی کمتر خواهد بود.

وی تاکید کرد: کشاورزان می دانند که دیگر روشها و اصول کشاورزی سنتی جوابگوی نیازهای جامعه نبوده و میزان بهره وری کمتری نسبت به کشاورزی مدرن دارد، با این حال به دلیل یک شکاف بین کشاورزان و کارشناسان بخش کشاورزی، این مشکل حل نشده است.

 فتحی گفت: برای اینکه فرآیندها از حالت سنتی به مدرن و صنعتی تبدیل شود باید علم و دانش وارد زمینهای کشاورزی شود و این زمانی اتفاق می افتد که کارشناس کشاورزی در کنار کشاورز باشد و توصیه هایش در زمین کشاورزی اجرایی شود.

وی افزود: باید این اطمینان به کشاورز داده شود که کارشناس برای افزایش تولید محصول و بالا بردن کیفیت آن در زمین های کشاورزی حضور پیدا می کند.

وی با بیان اینکه مراکز خدمات دولتی به دلیل مسائل دولتی و قوانین و مقررات اداری محدود کننده، امکان انجام بیشتر پروژه های فنی را ندارد گفت: در مراکز خدمات غیردولتی کشاورزی امکان انجام انواع پروژه ها مقدور بوده و می تواند به مراکز دولتی هم کمک حال بوده و الگو بدهد و از این طریق و با استفاده از روش های بهینه میزان تولید محصول را افزایش داد.

وی همچنین بر حمایت و تقویت مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی تاکید کرد و افزود: به دلیل کاهش میزان دسترسی به منابع و به تبع آن کاهش عملکرد مراکز خدماتی دولتی، این مراکز در آینده با خلا مواجه شده و عملا کارایی چندانی نخواهند داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با تقویت مراکز غیردولتی توسط حوزه های مختلف بخش کشاورزی دولتی گفت: باید اکثر کارها مثل سنددار کردن زمین های کشاورزی، پلاک کوبی، صدور مجوز برای پروانه تاسیس و ... که قابلیت واگذاری به مراکز غیردولتی دارند ، با کمترین بروکراسی دولتی به این مراکز تحویل داده شود چرا که این اقدامات می تواند ارتباط بین کشاورزان و مراکز دولتی را افزایش دهد.

وی در ارتباط با واگذاری زمین های کشاورزی به مراکز خدمات غیردولتی گفت: زمین های واگذاری باید شرایط مناسب برای تولید محصول را داشته باشند و اولین مساله برای زمین های کشاورزی آبی، وجود آب در منطقه می باشد.

وی افزود: طبق ماده سه قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع می توان مجوز بهره برداری را به دست آورده و این مجوز باید از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اخذ شود.

 فتحی به کشاورزی قراردادی اشاره کرد و افزود: یکی از اولویت های جهاد کشاورزی توسعه کشاورزی قراردادی و تبیین قوانین آن برای اجرای بهتر این نوع کشاورزی است که در آن تمامی منابع از طریق سرمایه گذار و اقدامات کشت و داشت و برداشت توسط کشاورز انجام گرفته و در نهایت سرمایه گذار محصول تولید شده را  به صورت تضمینی از کشاورز خرید خواهد کرد.

گفتنی است رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در  پایان این جلسه که  علی رخ افروز معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی ،  شهرام شفیعی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و مدیران هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان و جهادکشاورزی شهرستان تبریز نیز حضور داشتند از مزارع کلزای روستای تازه کند بازدید و توصیه های لازم را ارائه نمود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید