Iranian Agriculture News Agency

145 قرارداد توسعه کشت گیاهان دارویی در استان سمنان امضا شد

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: 145 فقره قرارداد بهره‌برداری از محصولات فرعی مرتعی از نوع گیاهان دارویی بین بهره‌برداران مرتع و این اداره‌کل منعقد شد.

145 قرارداد توسعه کشت گیاهان دارویی در استان سمنان امضا شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، سید ابوالفضل ولیئی اظهار کرد: استان سمنان ظرفیت خوبی در زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی دارد و تا کنون بیش از 130 گونه گیاهی ارزشمند در عرصه‌های مرتعی استان شناسایی شده است.

وی تصریح کرد: 43 فقره از مجموع 145 فقره قرارداد امضا شده بین این اداره کل و بهره‌برداران عرصه‌های مرتعی مربوط به برداشت شیره گیاه گون(کتیرا)، یک فقره مربوط به برداشت شیره آنغوزه و بقیه مربوط به برداشت شیره باریجه است.

وی خاطرنشان کرد: 101 قرارداد بهره‌برداری از مراتع استان سمنان مربوط به توسعه کشت باریجه و صدور مجوز برداشت شیره این گیاه است.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: احیای رویشگاه گیاهان دارویی ارزشمند در قالب عملیات کپه کاری، کاشت بذر گیاهانی مانند باریجه ، آنغوزه ، وشا(وشق) و بادام کوهی با مشارکت بهره برداران و تشکل‌های مردمی انجام شد و با جدیت دنبال می‌شود.

وی افزود: عملیات توسعه و احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی استان سمنان یکی از اولویت‌های اصلی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان است و سال گذشته 2 هزار و 266 هکتار در عرصه‌های مرتعی استان توسعه کشت گیاهان دارویی انجام شد.

به گفته ولیئی، احیا و توسعه کشت گیاهان دارویی نقشی مهم در حفظ گونه‌های باارزش دارویی و صنعتی، حفظ منابع پایه آب و خاک، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد بهره برداران داشته است.

وی اضافه کرد: بیشترین عملیات احیایی گونه‌های گیاهی دارویی، با کشت گونه باارزش باریجه انجام شده که به لحاظ مصارف دارویی و صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان یادآور شد: 54 هزار و 907 تن از زمان آغاز طرح توسعه کشت گیاهان دارویی در عرصه‌های مرتعی از سال 1395 تا کنون شیره باریجه جمع‌آوری شد.

ایران از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی در جهان مطرح است و دارای 11 اقلیم از 13 اقلیم شناخته شده جهانی است و تعداد گونه‌های گیاهی کشور در حدود هشت هزار گونه است که از نظر تنوع گونه‌ها حداقل دو برابر قاره اروپاست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید