Iranian Agriculture News Agency

یک هزار میلیارد ریال خسارت به باغات و مزارع زعفران خراسان رضوی

طبق بررسیهای صورت گرفته بیشترین میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی طی ۱۰ سال اخیر مربوط به سرمازدگی است.

یک هزار میلیارد ریال خسارت به باغات و مزارع زعفران خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی،  سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با بیان این مطلب اظهار داشت:طی کاهش دما و سرمازدگی  درابتدای سال جاری بیش ازیکهزارمیلیارد ریال خسارت به 45هزارو 35 هکتار از سطح باغات و مزارع زعفران شهرستان‌های استان خراسان رضوی  وارد شد.

محمد میری دیسفانی افزود: کاهش دمای هوا در سطح استان به سرشاخه ها و بخش های گلدهی درختان میوه در باغات آسیب جدی وارد کرده است و بر اساس برآورد انجام شده توسط کارشناسان، بین 20تا 100 درصد خسارت به محصولات باغبانی وارد شده است.

وی ادامه داد: خسارت باغ‌ها یی که تحت پوشش بیمه قرار داشتند با ارزیابی توسط کارشناسان ،  پرداخت می‌شود.

وی گفت: متأسفانه بخش عظیمی از باغ‌ها و مزارع خسارت دیده تحت پوشش بیمه نیستند وبه دلیل تغییرات اقلیمی و احتمال وقوع مخاطرات احتمالی از جمله سرمازدگی، بهره‌برداران باید اصول فنی را رعایت کنند و ضمن زیر پوشش بیمه قرار دادن محصول خود، زیان ناشی از آن را کاهش دهند و از مزایای بیمه محصولات برخوردار شوند.

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی از ارائه تسهیلات ارزان  برای اجرای طرح سایه بان به منظور جلوگیری از خسارات ناشی از تغییرات آب و هوایی در باغات استان خبر داد و گفت: با استفاده از سایه بان علاوه بر جلوگیری از سرمازدگی و آفتاب سوختگی سرشاخه ها شکوفه ها و محصولات باغی، میزان مصرف آب 30 درصد کاهش می یابد.

محمد میری دیسفانی  اضافه کرد: تمام تجهیزات مورد نیاز برای اجرای طرح سایه بان و تجهیزات بخاری های پلار و دمنده ها در صنایع داخلی تولید می شود.

وی گفت: بیشترین خسارت سرمازدگی مربوط به درختان هسته دار مثل هلو،شلیل،زردالو،الو وگوجه و بادام بوده که بین60 تا 100 درصد بسته به نوع محصول وشهرستان و شدت سرما متفاوت است.

 وی اظهار داشت: هر ساله در بهمن و اسفند ماه و اوایل فروردین ماه جبهه هوای سرد و بارش برف در استان وجود دارد که موجب سرمازدگی درختان به ویژه بادام و زرد آلو وبخشی از مزارع زعفران می شود ،طبق بررسیهای صورت گرفته بیشترین میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی طی 10 سال اخیر مربوط به سرمازدگی است و تنها اهرم برای کمک به میزان خسارت دیده ها از بخش کشاورزی صندوق بیمه است.

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان تاکید کرد: پوشش بیمه ای، تغییر شیوه های کشت و جایگزینی درختان دیررس به جای درختان میوه آسیب پذیر و استفاده از سامانه های ضد تگرگ و سرما در باغ ها از جمله اقداماتی است که می بایست برای مقابله با این مشکل به کار گرفته شود.

وی  خاطر نشان کرد : تجهیز باغ‌ها  به سامانه گرمایشی و سامانه ضد تگرک ضروری است ضمن اینکه استفاده از پوشش برای مقابله با نفوذ سرما نیز اقدامی است که می‌تواند درختان را در برابر سرما تا حدودی ایمن کند .

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید