Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با ایانا مطرح شد:

خودکفایی در تولید برنج با کشت ارقام هسته‌ای روشن و شهریار

رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: رقم روشن در کنار رقم شهریار که آن هم هسته‌ای بوده و به تازگی معرفی شده، می‌تواند کشور را در زمینه تولید برنج به خودکفایی برساند.

خودکفایی در تولید برنج با کشت ارقام هسته‌ای روشن و شهریار

قربانعلی نعمت زاده قراخیلی رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با معرفی و تولید بذر رقم برنج هسته‌ای روشن اظهار کرد: رقم برنج روشن تمام ویژگی‌ها و خواص فیزیکوشیمیایی ارقام محلی را دارد و غلظت ژل، درجه حرارت ژلاتینه شدن، میزان آمینوز، عطر و طعم و زمان برداشت آن با رقم محلی طارم هاشمی یکسان است.

وی افزود: این رقم برنج همراه با ارقام محلی آماده برداشت می‌شود و نیاز به سم پاشی مجدد برای جلوگیری از هجوم نسل دوم و سوم کرم ساقه‌خوار را ندارد.

نعمت‌زاده تصریح کرد: این رقم دو و نیم برابر ارقام محلی بهره‌وری دارد و پر محصول است.

وی با اشاره به این که سال گذشته در چندین استان کشت این رقم برنج آغاز شده است، عنوان کرد: امسال هم حدود 7 هزار هکتار از مزارع مازندران زیر کشت این رقم برنج رفته است.

رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ادامه داد: رقم روشن و رقم شهریار که آن هم هسته‌ای بوده و به تازگی معرفی شده، می‌توانند کشور را در زمینه تولید برنج به خودکفایی برسانند.

وی خاطرنشان کرد: با کاشت این رقم در 450 هزار هکتار از اراضی کشور می‌توانیم به خودکفایی برسیم و صرفه جویی ارزی یک و نیم میلیارد دلاری برای کشور خواهد داشت.

نعمت‌زاده با اشاره به این که پس از گذشت دو سال هنوز مروجی برای کاشت این ارقام از سوی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نظر گرفته نشده است، گفت: محققان دانشگاه ساری به صورت خودجوش کار ترویج این ارقام را در بین کشاورزان بر عهده گرفته‌اند و با ترویج صورت گرفته، در برخی بخش‌های استان‌های گلستان، گیلان، لرستان و چند استان دیگر کشت انجام شده است.

وی در رابطه با کشت رقم شهریار تصریح کرد: رقم روشن و شهریار در یک پروژه تولید شدند اما ما ابتدا روشن را معرفی کردیم و پس از گذشت دو سال،  امسال شهریار معرفی و بذر آن بین کشاورزان توزیع شد.

این محقق با اشاره به این که رقم شهریار به طور میانگین 10 تا 12 تن در هکتار محصول می‌دهد، ادامه داد: رقم شهریار نسبت به رقم روشن حدود یک تن بیشتر محصول تولید می‌کند و تمام ویژگی‌های ارقام محلی را دارا است.

وی با بیان این که این ارقام هنوز توسط دولت قیمت‌گذاری نشده‌اند، گفت: با وجود عدم تعیین قیمت مشخص، رقم برنج روشن با قیمت 21 هزار تومان به فروش می‌رسد تا خرید آن برای مصرف‌کننده صرفه اقتصادی داشته باشد که در مقایسه با طارم محلی 7 تا 8 هزار تومان ارزان‌تر است.

نعمت زاده تاکید کرد: این ارقام نیازمند حمایت‌های دولت هستند تا کشاورزان را به کاشت ترغیب کنند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید