Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

آغاز خزانه گیری برنج طبق تقویم زراعی در گیلان

کشاورزان نسبت به ضدعفونی بذرها و پاکسازی انهار سنتی اقدام کنند

موسوی با بیان اینکه کشاورزان طبق تقویم زراعی خزانه گیری برنج را آغاز کنند گفت: کشاورزان نسبت به ضدعفونی بذرها و پاکسازی انهار سنتی اقدام کنند.

آغاز خزانه گیری برنج طبق تقویم زراعی در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، «سید علی موسوی» با بیان اینکه با شروع فصل بهار و با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی استان گیلان‌‌‌‌، کشاورزان عزیز شخم اولیه را آغاز کردند گفت: تا به امروز ۶۵ درصد(حدود ۱۵۴ هزار و ۷۰۰ هکتار) از اراضی شخم خورده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه برای انجام کشت برنج در گیلان ابتدا ۲ مرحله شخم (زمستانه و بهاره) از ابتدای دی ماه در زمین های شالیزاری تا اواخر فروردین ماه انجام می شود، افزود: پس از انجام این مرحله شخم، عملیات خزانه گیری از فروردین ماه آغاز می شود و از پنجم تا هفتم اردیبهشت ماه به بعد نیز زمان انتقال نشاء برنج به زمین های آب تخت شده است.

وی تصریح کرد: از این مرحله تا نیمه دوم تیرماه نیز زمان داشت برنج است و از این زمان تا نیمه شهریور ماه، کار برداشت محصول برنج انجام می شود.

موسوی به کشاورزان پرتلاش توصیه کرد: برای اتمام شخم اول شالیزارهای خود از بارندگی ها و آب های سطحی نهایت استفاده را داشته باشند.

وی همچنین از کشاورزان خواست پاکسازی انهار، کانال های آبیاری و محافظت از تاسیسات آبی را در شرایط جوی پیش رو انجام دهند و ادامه داد: کشاورزان همچنین اهتمام و توجه به آب گیری کامل آبندان های موجود در روستاهای خود با بهره گیری از نزولات جوی پیش رو را داشته باشند و با شوراهای روستا، دهیاران و عوامل مرتبط همکاری کنند.

موسوی بیان کرد: استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار زمین شالیزار دارد که از این میزان، ۱۸۰ هزار هکتار آن از طریق کانال های آبرسانی از آب سد سفیدرود آبیاری می شوند و بقیه نیز از آب بندان ها و رودخانه های داخلی استان استفاده می کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی سال گذشته هزار و ۴۰۰ تن بذر گواهی شده تولید کرده بود که در سال جاری حدود ۲۲۰۰ تن بذر گواهی شده و مادری را در ارقام هاشمی، گیلانه، رش، انام تولید کرده است افزود: با توجه به تقاضایی که از طریق کشاورزان عزیز بوده سعی ما بر این است که امسال این مقدار را به ۳ هزار و ۲۰۰ تن در ارقام گفته شده و ۲ بذر گواهی شده جدید 《گیلار》 و 《کیان》که اضافه خواهد شد، برسانیم.

موسوی اظهار کرد: با توجه به شرایطی که در استان وجود دارد کشاورزانی که اقدام به تهیه بذور گواهی شده از جهاد کشاورزی و یا خود مصرفی داشته اند لطفاً نسبت به ضد عفونی بذرها اقدام کنند.

وی با اشاره به شروع خزانه گیری از ۱۷ فروردین در سطح استان از کشاورزان خواست قبل از شخم اولیه کودهای پایه مخصوصا کود فسفات و بخشی از کود پتاسه را داخل مزارع بپاشند. گفتنی است، گیلان دومین تولید کننده برنج کشور است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید