Iranian Agriculture News Agency

در اولین سال اجرای گندم بنیان در شیراز؛

انتظار افزایش 20 درصدی تولید در مزارع گندم بنیان شیراز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز از انتظار افزایش تولید 20 درصدی در مزارع طرح گندم بنیان این شهرستان خبر داد و گفت: در اولین سال اجرای این طرح در شهرستان شیراز یک هزار هکتار از مزارع گندم به اجرای آن اختصاص دارد.

انتظار افزایش 20 درصدی تولید در مزارع گندم بنیان شیراز

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، ذبیح الله سیروسی با تاکید بر اینکه افزایش تولید تا 30 درصد نیز در طرح گندم بنیان مد نظر است، تصریح کرد: امیدواریم مزارع گندم بنیان این شهرستان میانگین عملکرد 6500 کیلوگرم در هر هکتار را پشت سر بگذارند.

به گفته وی؛ میانگین عملکرد مزارع گندم آبی شهرستان شیراز در سال زراعی گذشته 5500 کیلوگرم در هر هکتار بوده است که در مزارع طرح گندم بنیان با توجه به اقدامات انجام شده بهبود بیش از یک هزار کیلوگرمی در هر هکتار پیش بینی می شود.

این مقام مسئول ابراز کرد: با اجرای این طرح با آب کمتر، تولید بیشتری حاصل می شود و ضمن ایجاد باور در کشاورز، کاهش هزینه های تولید، افزایش درآمد کشاورز و بهبود معیشت نیز حاصل می شود.

او با اشاره به اینکه در نظام زراعی گندم بنیان افزایش عملکرد محصول با انجام یک سلسله اقدامات فنی میسر می شود، افزود: اقدامات به زراعی از جمله تغییر الگوی کاشت مانند کشت روی پشته های بلند با تامین یک دستگاه کشت به صورت امانی، کشت در کف جوی، تخصیص کود های ویژه مزارع نمایشی و انجام آزمون های خاک مزارع از جمله کار های ویژه انجام شده در مزارع گندم بنیان شهرستان شیراز است.

سیروسی  با تاکید بر نظارت مستمر کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز بر مزارع گندم و مدیریت آنها خصوصا در طرح گندم بنیان اضافه کرد: به منظور ترویج و آشنایی کشاورزان با نظام زراعی گندم بنیان چهار مزرعه به عنوان سایت الگویی در سه دهستان این شهرستان راه اندازی و اقدامات به زراعی و به نژادی در آنها به خوبی انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز اظهار کرد: امیدواریم با موفقیت این طرح در کشت جاری و مشاهده عینی افزایش عملکرد های مورد انتظار پس از برداشت، در سنوات آینده سطوح طرح گندم بنیان در شهرستان شیراز افزایش چشمگیر داشته باشد.

در سال زراعی جاری بیش از ده هزار و ۶۷۰ هکتار از اراضی شهرستان شیراز به کشت گندم آبی اختصاص دارد که پیش بینی می شود عملیات برداشت از این مزارع از اواخر خرداد ماه آغاز و با احتساب میزان خسارت خشکسالی احتمالی، بیش از ۴۲ هزار تن محصول گندم تولید شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید