Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل:

ماهانه 1500 تن گوشت مرغ مازاد بر مصرف در استان از تولید 4500 تن تولید گوشت مرغ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: سالانه در این استان 100 میلیون قطعه جوجه یکروزه تولید می شود به عبارت دیگر بیش از 12 درصد جوجه یکروزه کشور در استان اردبیل تولید می‌شود .

ماهانه 1500 تن گوشت مرغ مازاد بر مصرف در استان از تولید 4500 تن تولید گوشت مرغ

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، خلیل نیکشاد در بازدید از فارم های گوشتی مرغ و کشتارگاههای طیور با اعلام این خبر افزود: استان اردبیل در یک نگاه ملی قطب تولید انواع محصولات کشاورزی اعم از زراعی و باغی و دام بالاخص گوشت مرغ و گوشت قرمز است . در سطح استان تعداد 510 واحد صنعتی درعرصه مرغداری فعال می باشد که از این میزان 420 واحد اختصاصا ً واحد های گوشتی بوده و در تولید گوشت سفید فعال هستند و بقیه واحد ها نیزدر عرصه تولید تخم مرغ فعال و مرغ مادر فعال هستند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود افزود:  سالانه در این استان 100 میلیون قطعه جوجه یکروزه تولید می شود به عبارت دیگر بیش از 12 درصد جوجه یکروزه کشور در استان اردبیل تولید می شود .

این مقام مسئول در خصوص میزان تولید گوشت قرمز در استان نیز افزود: 3 میلیون و 900 هزار واحد دامی  به صورت سنتی  و صنعتی در سطح استان فعال هستند و سرجمع تولید گوشت قرمز در استان 32 هزار تن می باشد

نیکشاد در خصوص میزان مصرف سرانه گوشت قرمز و سفید نیز افزود: بطور متوسط و میانگین در استان به ازاء هر نفر 30 کیلوگرم گوشت مرغ در سال  مصرف می شود . میزان مصرف سرانه گوشت قرمز نیز در استان بطور متوسط و میانگین 12 کیلوگرم در سال  می باشد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در خصوص وضعیت صادرات فرآورده های گوشتی نیز افزود: فرآورده های گوشتی مرغ تولیدی به استان آذربایجان شرقی و کرج و تهران و زنجان نیز فرستاده می شود و درصوت مساعد بودن شرایط تولید جوجه های یکروزه تولیدی استان به کشورهای همسایه نیز صادر می شود .

نیکشاد در ادامه سخنان خود افزود : نیاز داخل استان برای گوشت مرغ 2900 الی 3 هزار  تن درماه می باشد می باشد و ماهانه بیش از 4500 تن محصول گوشت مرغ نیز دراستان تولید می شود که به دلیل توریستی بودن استان و جذب هزارن گردشگر و مسافر به داخل استان این میزان مصرف در فصل تابستان  ایام تعطیلات نوروزی بمراتب بیشتر است بطور میانگین در ماه 1500 تن تولید مازاد بر نیاز گوشت مرغ استان به دیگر استانهای کشور ارسال می گردد.

وی با اشاره به نظارت و پشتیبانی از واحد تولید مرغ تا کشتارگاه گفت : از یک ماه قبل 30 نفر از همکاران در قالب اکیپ های نظارتی ، رصد و پایش اعم از مسئولان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی ، دامپزشکی ، پشتیبانی امور دام و همکاران صمت هرروز حتی در ایام تعطیلات از 5 عصر تا 6 صبح فردای آن روز برکشتار مرغ نظارت داشته اند و طی صورتجلسه ای با پلمپ خودروهای یخچال دار تحویل همکاران صمت می گردید که طبق وظایف تعیین شده وظیفه سازمان جهاد کشاورزی استان نظارت بر تحویل مرغ از واحد های گوشتی تا اتمام مرحله نهایی مرغها در کشتار گاه می باشد و بعد از خروج از کشتارگاه برای ارسال به مراکز و فروشگاههای عرصه به عهده اداره کل صمت می باشد . البته حتی در ایام تعطیلات 160 تن ، 190 تن و حتی 250 تن میزان کشتار مرغ در روز بوده است که تحت هیچ شرایطی حتی به زیر 140 تن در روز کاهش نیافت به عنوان مثال در تاریخ 16 فروردین ماه سالجاری 149 تن و 310 کیلوگرم مرغ کشتار شد و تحویل اداره کل سمت گردید . این مبین این حقیقت است که در وظیفه مندی خود حتی خطای آماری به کیلوگرم هم نمی رسد .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: در زمانهایی که اوج تولید گوشت سفید در سطح کشور حاکم است تولیدات واحد های مرغداری توسط شرکت پشتیبانی اموردام استان خریداری و منجمد می شود و در مواقع پیک مصرف و نیاز بازار در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

این مقام مسئول گفت در آستانه ماه مبارک رمضان طبق برنامه ریزی انجام یافته درحوزه معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان برای تامین گوشت مورد نیاز از هم اکنون با جوجه ریزی بموقع مرغها در حال پرورش هستند و هیچ گونه مشکلی در تامین نیاز هم استانی های عزیز به گوشت مرغ نخواهیم داشت .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید