Iranian Agriculture News Agency

عبدالحی در گفتگو با ایانا خبر داد:

استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای افزایش راندمان تولید ماهی تیلاپیا

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با استفاده از تکنولوژی‌های جدید که در استان یزد اجرا شده، در سال جدید میزان تولید ماهی تیلاپیا افزایش یابد.

استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای افزایش راندمان تولید ماهی تیلاپیا

حسین عبدالحی معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با برنامه‌های این سازمان در سال 1400 اظهار کرد: برنامه‌ها و اولویت‌های ما طبق برنامه ششم توسعه پیگیری خواهد شد.

وی افزود: برنامه‌های بخش آبزی‌پروری شامل میگو، ماهیان خاویاری و ماهیان دریایی (پرورش در دریا و سواحل) و در آب شیرین هم ماهیان گرمابی و سردآبی است.

عبدالحی با اشاره به این که عمده هدف ما کاهش واردات تخم چشم زده ماهی قزل‌‌آلا است، تصریح کرد: این هدف با افزایش راندمان و بهره‌وری بالاتر رقم خواهد خورد.

وی در رابطه با تولید ماهیان گرمابی عنوان کرد: برنامه ما در تولید ماهیان گرمابی 230 هزار تن است که قصد داریم الگوی کشت را در بحث پرورش ماهیان تغییر دهیم و تاکنون کار را بر روی تک گونه‌ای کپور و آمور به صورت پایلوت شروع کرده‌ایم که بر روی راندمان تولید موثر خواهد بود.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران ادامه داد: در بحث امنیت غذایی، بخشی از سبد غذایی را به آبزیان اختصاص داده‌ایم که اقداماتی برای افزایش کیفیت و راندمان تولید آبزیان نسبت به سایر محصولات پروتئینی انجام شده است.

عبدالحی با اشاره به ظرفیت‌های بالای منابع آبی گفت: ما منابع آبی بسیار خوبی در کشور داریم که اگر با وزارت نیرو هماهنگی‌های لازم انجام شود، می‌توانیم با رهاسازی ماهی، صید خوبی را داشته باشیم.

وی بیان کرد: ما به دنبال نوآوری و هوشمند سازی آبزی‌پروری هستیم و با هماهنگی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و موسسه تحقیقات شیلات در این راستا اقدام خواهیم کرد.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران در رابطه با پیشبرد اهداف پرورش ماهی در دریا برای سال 1400 گفت: به دلیل تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز و از طرف دیگر کمبود تسهیلات بخش آبزی‌پروری، پروژه پرورش ماهی در دریا به کندی پیش رفت.

وی افزود: در سایر بخش‌های آبزی‌پروری 90 تا 95 درصد برنامه‌ها محقق می‌شود و در برخی برنامه‌ها هم از برنامه ششم جلوتر هستیم.

عبدالحی در رابطه با توسعه پرورش تیلاپیا خاطرنشان کرد: برای تولید تیلاپیا پیش‌بینی برنامه‌ای نداریم و تنها در 4 استان دارای مجوز، تولید انجام می‌شود.

وی با بیان این که سازمان محیط زیست برای اعطای مجوز‌های تولید تیلاپیا با سازمان شیلات همکاری های خوبی داشته است، ادامه داد: گونه‌ای که در ایران پرورش داده می‌شود با گونه‌های تهدیدآمیز متفاوت است و گونه‌های تهدیدآمیز مانند موزامبیک و زیلی از طریق آب‌های سوریه و عراق وارد خوزستان شده و پرورش دهندگان ماهیان گرمابی را با مشکل مواجه کرده است.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران افزود: تمام تیلاپیای تولید شده در کشور وارد بازارهای داخلی می‌شود، در سال گذشته نزدیک به 500 تن ماهی تیلاپیا در کشور تولید شد و پیش‌بینی می‌کنیم با استفاده از تکنولوژی‌های جدید که در استان یزد اجرا شده، در سال جدید میزان تولید ماهی تیلاپیا افزایش یابد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید