Iranian Agriculture News Agency

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران:

یک هزار هکتار از شالیزارهای مازندران تجهیز و نوسازی می‌شوند

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سال گذشته ۴۸۰ هکتار از شالیزارهای مازندران تجهیز و نوسازی شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال هزار هکتار از اراضی زیر پوشش تجهیز و نوسازی شود.

یک هزار هکتار از شالیزارهای مازندران تجهیز و نوسازی می‌شوند

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، اجرای پروژه‌های آب و خاک در راستای افزایش بهره‌وری منابع آب و خاک که به عنوان بستر افزایش تولیدات کشاورزی محسوب می شود دارای اهمیت بالایی است.

وی ادامه داد: کاهش هزینه، افزایش درآمد، دسترسی آسان کشاورزان به مزارع جهت مکانیزه کردن و کاهش مصرف سوخت از مزایای دیگر اجرای پروژه های آب و خاک است.

فرهادی با بیان اینکه سال گذشته 480 هکتار از شالیزارهای مازندران تجهیز و نوسازی شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال یک‌هزار هکتار از اراضی، تحت پوشش تجهیز و نوسازی شود که تاکنون 58 هزار و 319 هکتار از شالیزارها تجهیز و نوسازی شد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: سال گذشته دو هزار و 460 هکتار از مزارع مازندران زهکشی شد که برنامه ما برای امسال این است دو هزار هکتار دیگر از اراضی کشاورزی استان را به زهکشی اختصاص دهیم که این امر سبب خروج آب‌های اضافه از مزارع می‌شود و مزارع از آبگیر بودن خارج شده و قابلیت کشت و کار مجدد پیدا می‌کند.

این مسؤول با اشاره به اینکه سال گذشته یک‌هزار و 241 هکتار از اراضی کشاورزی مازندران به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شد، افزود: امسال یک هزار و 500 هکتار دیگر به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در استان اضافه خواهد شد.

وی اضافه کرد: افزایش راندمان مصرف آب، افزایش بهره‌وری مصرف آب، کاهش مصرف آب، امکان کوددهی همراه با آبیاری به مزارع و باغ‌ها از مزایای استفاده از سامانه‌های نوین در مزارع است.

این مسؤول امسال از مرمت و لایروبی چهار رشته‌ای قنات خبر داد و گفت: سال گذشته دو رشته قنات در استان مرمت و لایروبی شد.

فرهادی اظهار کرد: سال گذشته هشت کیلومتر از کانال‌های آبیاری استان لاینینگ و بتنی شد و در صددیم امسال به 12 کانال افزایش دهیم که این امر برای کاهش هدررفت آب و افزایش بهره وری مصرف آب مناسب است.

وی بیان کرد: سال گذشته یک‌هزار و 145 هکتار از آببندان‌های استان مرمت و لایروبی شد که امسال هزار هکتار به لایروبی آببندان‌های اضافه خواهد شد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: آببندان‌ها علاوه بر اینکه آب مطمئن زراعی را برای کشاورزان تامین می‌کند و با توجه به اینکه سازه درون مزرعه‌ای محسوب می‌شود می‌تواند زه‌آب اراضی بالادست را در مواقع بارندگی جمع‌آوری و کیفیت کشاورزی را در اراضی  بالادست زه‌دار افزایش دهد.

فرهادی ادامه داد: مرمت و بهسازی آببندان‌ها یکی از طرح‌های مهم در سطح استان است که پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شد چراکه مازندران به عنوان خاستگاه سازه آبی سهم قابل توجهی را از منابع اعتباری را به خود اختصاص داده و در سال آینده پروژه های خوبی در سطح استان اجرا خواهد شد تا کشاورزان از منابع آب مطمئن زراعی برای فعالیت‌های کشاورزی بهره‌مند شوند و ریسک خطر کم آبی را از اراضی کشاورزی دور کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید