Iranian Agriculture News Agency

در نشست هماهنگی کشت چغندرقند استان قزوین مطرح شد؛

هفت میلیون تن چغندرقند امسال در کشور برداشت می‌شود

مجری طرح کشت چغندرقند کشور گفت: برداشت هفت میلیون تن چغندرقند در قالب طرح توسعه ۱۲۰ هزار هکتاری این محصول برای سال جاری در دستور کار قرار دارد.

هفت میلیون تن چغندرقند امسال در کشور برداشت می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، پیمان حصادی ظهر روز دوشنبه در نشست هماهنگی کشت چغندرقند استان قزوین اظهار داشت: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بیش از ۴۵ هزار هکتار از اواسط بهمن تا پایان اسفند ماه ۹۹، به کشت چغندرقند اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه بهترین زمان برای کشت چغندرقندر ۲ ماه آخر سال است، افزود: ۸۰ درصد کشت چغندرقند باید در بهمن و اسفند ماه صورت پذیرد، اما متاسفانه روند کشت کنونی نشان می‌دهد که برخی کشاورزان کشت این محصول را به اردیبهشت ماه سال جاری موکول کرده‌اند.

حصادی در خصوص راهنمایی کشاورزان برای کشت چغندرقند گفت: مدیران و کارشناسان علاوه بر اینکه باید کشاورز را مجاب کنند تا در زمان مناسب به کشت چغندرقند اقدام شود، لازم است زارعان را توجیه کنند که برای صرفه اقتصادی بیشتر در کشت مستقیم حداقل ۶۰ تن و در کشت نشایی نیز برای حداقل ۸۰  تن برنامه‌ریزی داشته باشند.

این مسؤول تصریح کرد: تراکم کشت چغندرقند در مزارع کشور پایین است و باید تلاش کرد تا ۸۰ هزار بوته چغندر قند در یک هکتار کشت شود.

حصادی به دو برابر شدن قیمت تضمینی چغندرقند در کشور اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال با توجه به قیمت چغندرقند مجلس مصوبه‌ای را تصویب کرد که کمیته هفت نفره به ریاست وزیر جهاد کشاورزی تشکیل شد و چغندرقند اولین محصولی بود که با ۲ برابر شدن قیمت آن معادل هر کیلو یک هزار و ۲۴۷ تومان، موافقت گردید.

مجری طرح کشت چغندرقند کشور به ظرفیت‌های قزوین در کشت چغندرقند اشاره کرد و گفت:  وجود کارخانه ۵ هزار تنی در استان قزوین یک ظرفیت صنعتی خوب برای توسعه کشت چغندرقند محسوب می‌شود و خوشبختانه حمایت خوبی را از کشاورزان این حوزه شاهد هستیم.

حصادی خاطرنشان کرد: استمرار کشت چغندرقند در مساحتی یکسان برای سال‌های متمادی علاوه بر افزایش کیفیت این محصول باعث بالارفتن عیار قند این ماده خوراکی می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید