Iranian Agriculture News Agency

احتمال کاهش عملکرد در محصولات استراتژیک شهرستان ارزوئیه با بروز عوامل طبیعی و خسارت‌زا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه گفت: شهرستان ارزوئیه قطب تولید محصولات زراعی استراتژیک گندم، کلزا، ذرت و ... است که همه ساله، اقدامات لازم جهت تولید هرچه بیشتر این محصولات در شهرستان انجام می‌گیرد.

احتمال کاهش عملکرد در محصولات استراتژیک شهرستان ارزوئیه با بروز عوامل طبیعی و خسارت‌زا

 بنا به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، امیری گفت: متاسفانه در سال زراعی جاری در ابتدا فصل کاشت، این شهرستان سرمای بی سابقه(دمای 10- سانتیگراد) را تجربه کرد که باعث سرمازدگی بعضی از مزارع گردید و همچنین میزان بارندگی در امسال نسبت به سال زراعی قبل و میانگین سالهای قبل بسیار کاهش یافته است که ازابتدای مهرماه تاکنون حدود 8 میلیمتر بارندگی داشتیم  همچنین  افزایش ناگهانی دما از اوایل اسفندماه باعث گردید که مزارع گندم دوره رشد فیزیولوژیکی خود را بطور کامل طی ننمایند و سریع وارد فاز زایشی و خوشه دهی گردند و عدم بارندگی و همزمانی اوج نیاز گندم به آب (مرحله خوشه تا شیری) با کشت هندوانه ، این مراحل را سریعتر گردانید که هم اکنون اکثر مزارع دچار تنش خشکی و کم آبی آخر فصل گردیده اند که اگر این امر با وزش بادهای گرم در فروردین تا نیمه های اردیبهشت که زمان پرشدن دانه است هم همراه گردد اکثر مزارع گندم شهرستان از لحاظ کمیت دچار افت عملکرد می‌شوند.

وی افزود:  در زمینه عوامل خسارت زای گیاهی هم با توجه به عدم بارندگی و سبز نبودن مراتع ، ریزش سن درمزارع گندم زودتر با تراکم بیشتر نسبت به سال زراعی قبل بوده و همچنین با توجه به افزایش دما و تفریغ زودتر تخمها ، سنین خسارت زا سن با مراحل رشدی شیری و خمیری گندم همزمان شده و پیش بینی می شود این عامل باعث کاهش شدید عملکرد شود.

امیری خاطر نشان کرد: عدم دسترسی بموقع کشاورزان به کودهای شیمیایی و وجود تنش های کم آبی درمزارع پیش بینی میشود خسارت آفت شته نیز درمزارع گندم وکلزا بیشتر شود؛ که این عوامل باعث می گردند که عملکرد گندم با کاهش همراه باشد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید