Iranian Agriculture News Agency

در نشست استاندار سیستان وبلوچستان با مسئولان بخش کشاورزی مطرح شد:

ضرورت برندسازی محصولات کشاورزی استان سیستان و بلوچستان

صبح امروز موهبتی استاندار استان سیستان و بلوچستان بهمراه معاونین استانداری با حضور در محل سازمان جهادکشاورزی استان در نشست شورای معاونین و مدیران سازمان جهاد کشاورزی ومدیران کل ادارات وابسته سازمان جهاد کشاورزی شرکت کرد.

ضرورت برندسازی محصولات کشاورزی استان سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سیستان و بلوچستان، استاندار سیستان و بلوچستان در جمع معاونین و مدیران سازمان جهاد کشاورزی و مدیران کل ادارات وابسته سازمان جهاد کشاورزی گفت: علیرغم همه محدودیت‌ها سهم بخش کشاورزی در ایجاد  اشتغال استان از سایر بخش‌ها بیشتر است و بخش اعظم نیروی کار در بخش کشاورز فعالیت دارند.

موهبتی خدمات مجموعه جهاد کشاورزی استان در توسعه متوازن بخش کشاورزی را بی بدیل خواند و افزود: برای دست یابی به توسعه همه جانبه می‌بایست تحرک و نقش آفرینی مردم و بهره برداران را بیش از پیش مهیا کنیم.

وی تصریح کرد: با حداقل‌های منابع آب و خاک می‌توان به حداکثرهای اعجاب‌انگیزی در تولید دست یابیم و تولید بیشتر ضامن امنیت پایدار خواهد بود.

استاندار با اشاره به اینکه انسداد راه رسیدن به هدف نیست، تأکید کرد: در سالی که گذشت گام‌های بلندی برای رفع موانع تولید برداشته شده و نیاز است دولت و مجلس هم  بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان را حمایت کنند.

موهبتی اذعان داشت: برندسازی محصولات کشاورزی استان مخصوصا حنا، چای ترش، خرما و میوه‌های خاص استان برای توسعه بخش کشاورزی و خصوصا معرفی جایگاه بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان در کشور ضروری است.

وی گفت بدلیل شرایط اقلیمی سال آبی خوبی نداریم و نیاز  است از منابع آب و خاک با بکار گیری شیوه های نوین آبیاری، حداکثری بهره وری از آب موجود در افزایش تولیدات بخش کشاورزی داشته باشیم

موهبتی آینده درخشانی را با وجود ظرفیت های شیلاتی برای جنوب استان بویژه سواحل مکران متصور شد و گفت: توسعه فعالیت‌های شیلاتی در صید انواع ماهی، پرورش میگو و صنایع مرتبط با بخش انشالله بزودی رونق دوچندانی در استان ایجاد خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در این نشست به ظرفیت‌های تولیدی در زیر بخش‌های زراعت، باغبانی، دام و طیور، شیلات و جنگل و مرتع اشاره کرد و گفت برای بالفعل کردن همه توانمندی های بخش کشاورزی باید برای هر زیر بخش برنامه تولید کنیم تا با بهره‌گیری از همه منابع بتوانیم جایگاه بخش کشاورزی را ارتقا دهیم.

محمد علی نیکبخت افزود: تاکنون ١٣ برنامه برای ارتقا و توسعه زیر بخش‌های مختلف کشاورزی با هماهنگی وزارت جهادکشاورزی تدوین کرده ایم.

وی جنوب استان را یک فرصت استثنایی برای تولید تولید میوه های گرمسیری برشمرد و گفت: با اجرای طرح های توسعه ای می‌توانیم بخش اعظم نیاز کشور به میوه‌های گرمسیری خصوصا موز کشور را تامین کنیم که این امر در ایجاد فرصت های شغلی جدید و ایجاد درآمد اقتصادی در منطقه بسیار حائز اهمیت است.

نیکبخت تصریح کرد: با توجه به زیر ساخت‌های موجود و توانمندی خاص استان در پرورش دام، سیستان و بلوچستان می‌تواند در قالب یک برنامه پنج ساله بخش اعظم کمبود گوشت قرمز کشور را در استان تولید و به بازار عرضه کند و  برنامه اجرایی این طرح، تدوین و آماده اجراست.

مجری طرح آبرسانی دشت سیستان گفت: در حال حاضر مرحله سوم آبیاری به مزارع دشت سیستان در حال انجام است وبرای نهایی شدن طرح عظیم آبرسانی به ۴۶هزارهکتار ازاراضی دشت سیستان، تشکیل سازمان بهره بردار ونظام بهره‌برداری ضرورت دارد.

نیکبخت افزود: با اشاره به مزیت های طرح سیستان  اظهار داشت با وجود طرح آبرسانی امکان اجرای هر نوع الگوی کشت در منطقه وجود دارد.

وی در پایان تاکید کرد: بهره گیری از سیستم های نوین آبیاری با توجه به شرایط اقلیمی استان ضرورت بخش کشاورزی است.

استاندار بعد از این نشست از بخش های مختلف سازمان جهادکشاورزی بازدید بعمل آورد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید