Iranian Agriculture News Agency

فصل پشم چینی در استان بوشهر آغاز شد

فصل چیدن پشم گوسفندان در استان بوشهر آغاز شده است. به گفته مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی، سالانه ۵۰۰ تن پشم در استان تولید می‌شود.

فصل پشم چینی در استان بوشهر آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، محمدصادق یزدانشناس مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر  بیان کرد: در این استان بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین وجود دارد که در قالب واحد‌های صنعتی، روستایی و عشایری پرورش داده می‌شوند.

او افزود: از این تعداد، حدود یک میلیون راس، دام سبک هستند شامل ۳۸۵ هزار راس گوسفند و بره، و حدود ۶۲۰ هزار راس بز و بزغاله.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: یکی از محصولات اصلی در حوزه پرورش گوسفند که می‌تواند نقش مهمی در درآمدزایی دامدار داشته باشد، پشم است. این محصول چنان مهم است که بر خلاف دیگر دام‌ها که بر اساس تولید شیر و گوشت تقسیم بندری می‌شوند، گوسفندان را بر اساس تولید پشم و ظرافت آن تقسیم بندی می‌کنند.

یزدانشناس عنوان کرد: پشم گوسفندانی که در کشور و استان ما هستند، از نوع به نسبت ضخیم است و از آن برای قالیبافی استفاده می‌شود.

او با اشاره به اینکه زمان پشم چینی متناسب با شرایط آب وهوایی در هر منطقه‌ای متفاوت است، گفت: در استان بوشهر فصل چیدن پشم از اواخر اسفند تا اوایل اردیبهشت است،  البته بیشتر پشم‌‌ها در فروردین چیده می‌شود.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی بوشهر ادامه داد:  در نقاطی از کشور که دما پایین تر است پشم چینی از اردیبهشت تا اوایل تیر انجام می‎‌گیرد.

یزدانشناس بیان کرد: اگر پشم چینی زودتر از موعد صورت گیرد باعث سرماخوردگی و دیگر بیماری‌ها در دام می‌شود و اگر هم دیرتر انجام گیرد با توجه به گرمایی که ایجاد می‌کند می‌تواند بر روی رشد تولید گوشت دام اثر منفی بگذارد.

او با اشاره به انواع پشم، گفت: مهم‌ترین پشم، پشم مقراضی است که از دام زنده به دست می‌آید و می‌تواند با توجه به کمیت و کیفیت برای دامدار درآمد داشته باشد. از این پشم در قالیبافی و نساجی استفاده می‌شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی بوشهر، پشم دباغی و مُردار را هم از دیگر انواع پشم معرفی کرد که  ارزش کمتری دارد.

یزدانشناس میانگین تولید پشم به ازای هر راس گوسفند را در استان بوشهر ۱.۲ تا ۱.۳ کیلوگرم عنوان کرد که نسبت به میانگین جهانی که ۲.۵ تا ۵ کیلوگرم است، کم است.

او افزود: بر این اساس، سالانه بیش از ۵۰۰ تن پشم در استان تولید می‌شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی بوشهر بیان کرد: قیمت پشم با توجه به اینکه شسته شده باشد یا خام و شسته نشده باشد، متفاوت است.

یزدانشناس گفت: با توجه به اینکه در استان بوشهر صنایع ریسندگی نداریم، پشم تولید شده به خارج استان از جمله استان‌های فارس خوزستان و کرمانشاه فرستاده می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید