Iranian Agriculture News Agency

بیمه محصولات کشاورزان، راهکار جبران خسارت‌ها

رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت : با وجود خسارت های چندین میلیارد ریالی ناشی از حوادث غیر مترقبه به کشاورزان استان در سال گذشته، هیچ گونه حمایت مادی دولتی برای جبران این خسارت ها تخصیص نیافت.

بیمه محصولات کشاورزان، راهکار جبران خسارت‌ها

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، حسینعلی فرهادی بیمه محصولات کشاورزی را تنها راهکار برای جبران خسارت ها بیان کرد و از کشاورزان خواست تا در زمان مقرر محصولات کشاورزی خود اعم از زراعی، باغی و حتی دامی را تحت پوشش صندوق بیمه این محصولات قرار دهند تا در صورت زیان حداقل بخشی از این خسارت ها جبران شود.

وی سطح  اراضی کشاورزی استان خراسان شمالی را افزون بر ۳۴۴ هزار هکتار اعلام کرد و اظهارداشت : سالانه کمتر از ۱۵ درصد از این اراضی تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار می گیرد و اکثر کشاورزان به دلایلی از جمله نارضایتی از پرداختی های بیمه در زمان زیان و عدم نقدینگی تمایلی به بیمه سپاری ندارند.

رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت : سال گذشته براثر بلایای طبیعی ( سرمازدگی، سیل و طوفان و تگرگ) حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان این استان خسارت وارد شد.

فرهادی افزود : حدود چهار هزار میلیارد ریال از خسارت های ناشی از بلایای طبیعی به بخش کشاورزی استان خراسان شمالی مربوط به سرمازدگی اواخر اسفندماه سال گذشته بود که با رسیدن دما  به زیر ۱۲ درجه سانتیگراد؛ به سردرختی ها و محصولات زراعی کشاورزان خسارت وارد شد.

وی اضافه کرد : بیشترین خسارت های ناشی از سرما زدگی سال گذشته به استان مربوط به شهرستان مانه و سملقان یکی از مناطق مستعد کشاورزی بود به گونه ای که یک سوم از این خسارت ها صرفا به کشاورزان این شهرستان وارد شد.

رییس اداره مدیریت و بحران سازمان جهاد کشاورری استان خراسان شمالی اظهارداشت : بررسی ها نشان می دهد که ۸۵ درصد از خسارت های ناشی از بلایای طبیعی به محصولات زراعی و باغی استان مربوط به سرما زدگی است.

به گفته وی همچنین ۶۳ درصد از این خسارت ها به سردرختی و محصولات باغی، ۳۳ درصد مزارع کشاورزی و چهار درصد نیز به تاسیسات زیربنایی حوزه کشاورزی گزارش شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید