Iranian Agriculture News Agency

زمان آغاز کوچ بهاره عشایر استان بوشهر اعلام شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: کوچ مجاز بهاره عشایر از مراتع این استان از اول اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

زمان آغاز کوچ بهاره عشایر استان بوشهر اعلام شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، غلامرضا منتظری افزود: براین اساس مرتع‌داران عشایری و کوچ‌رو تا پایان فروردین مجاز به خروج از مراتع این استان نیستند.

وی بیان کرد: مراتع از سرمایه‌‌های بزرگ ملی و نعمت‌های الهی به شمار می‌روند و حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌‎برداری پایدار از آن وظیفه‌‌ای همگانی است.

وی ادامه داد: هدف برنامه مدیریت و کنترل کوچ، پیشگیری از ورود و خروج زود هنگام از مراتع، کنترل دام مازاد بر ظرفیت در مراتع و رعایت زمان مناسب ورود و خروج عشایر است که نقش موثری در حفاظت از این منابع و بهبود معیشت مرتعداران دارد.

منتظری افزود: در همین ارتباط به ‌منظور ایجاد نظم و رعایت مقررات، تاریخ کوچ بهاره خروج دام از مراتع روستایی و عشایری استان بوشهر ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ تعیین شده و اکیپ‌‌های ثابت و سیار در مسیرهای خروجی از خروج دام قبل از تاریخ مقرر از این استان جلوگیری می‌کنند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: همراه داشتن پروانه چرای تمدید شده مربوط به دامدار و یا قرارداد طرح مرتع‌داری دارای اعتبار در هنگام جابه جایی دام و خروج از استان بوشهر الزامی است و در صورت مشاهده خروج دام بدون پروانه یا زودتر از موعد، با متخلفان مطابق قانون رفتار و به ازای هر واحد دامی چهار میلیون ریال جریمه خواهند شد.

منتظری افزود: به منظور مدیریت کوچ بهاره طبق هماهنگی با اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، انجمن‌های صنفی، شرکت‌های حمل و نقل کالا و بار مقرر شد قبل از صدور هرگونه مجوز حمل دام با اداره‌های منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها هماهنگی کنند.

وی گفت: تنها مرجع صدور مجوز حمل دام‌های دامداران عشایری و کوچ‌رو در برنامه کوچ بهاره اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر است و از سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های اداری درخواست می‌شود از صدور مجور حمل دام خودداری کنند.

استان بوشهر دارای یک میلیون و ۳۱۶هزار و ۹۱۵ هکتار مراتع ممیزی شده در قالب ۹۳۳ سامان عرفی مرتعداری است که در این مراتع هفت هزار و ۹۲۳ نفر مرتع‌دار با ۵۳۸هزار و ۴۲۸ دام مجاز وجود دارد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید