Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل نظام های بهره برداری مطرح کرد:

تحقق توسعه کشاورزی صنعتی با توانمندسازی نظام‌های بهره‌برداری

مدیرکل نظام های بهره برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: افزایش راندمان و بهره وری از منابع آب و خاک و توسعه کشاورزی صنعتی منوط به توانمند سازی نظام های بهره برداری است.

تحقق توسعه کشاورزی صنعتی با  توانمندسازی نظام‌های بهره‌برداری

به گزارش ایانا، حمید زارع قنات نوی مدیرکل نظام های بهره برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به اینکه  افزایش راندمان و بهره وری از منابع آب و خاک و توسعه کشاورزی صنعتی منوط به توانمند سازی نظام های بهره برداری است، گفت:  یکی از دغدغه های اصلی بخش کشاورزی کشور را ایجاد نظام بهره برداری با هدف  مدیریت بهره برداری و نگهداری از شبکه آبیاری است.

وی افزود: افزایش بهره وری از منابع تولید، افزایش درآمد بهره برداران کشاورزی و افزایش کارایی و اثربخشی نظام های بهره  برداری از اهداف این طرح  است.

مدیرکل نظام های بهره برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران همچنین، سازماندهی کشاورزان با استفاده از ظرفیت و افزایش توان مدیریتی بهره برداران را امری ضروری دانست و خاطر نشان کرد: توانمندسازی و پشتیبانی از شرکت های تعاونی تولید روستایی ایجاد شده نیز در استقرار الگوهای نظام های بهره برداری موثر است.

به گفته وی؛ توسعه و مدیریت نظام های بهره برداری منوط به ارتقای ساختار سنتی به سمت ساختارهای نظام مند است و افزایش راندمان و بهره وری از منابع آب و خاک و تولید اقتصادی  را نیازمند فرآیند مداوم طراحی ، ساخت و ترمیمی شبکه آبرسانی دانست.

زارع، خُرد و پراکنده بودن اراضی کشاورزی را غیر اقتصادی خواند و افزود: در توسعه بهره برداری بدنبال اهدافی هستیم که یکی از این اهداف  استقرار الگوهای نظام های بهره برداری بر اساس شاخص های اقتصادی ، اجتماعی ، زیست محیطی ویک پارچه سازی  اراضی و افزایش درآمد کشاورزان است. 

وی گفت: خُرد بودن اراضی کشاورزی یکی از چالش های اساسی این بخش است و شرکت های تعاونی تولید یکی از الگوهای نظام بخش بهره برداری در کشور است که سه میلیون و 300 هکتار از اراضی کشور تحت پوشش 1445 شرکت تعاونی تولید است و 420 هزار نفر نیز در این تعاونی ها فعال می باشند.

زارع ادامه داد: شرکت های سهامی زراعی و کشت و صنعت خصوصی را نیز از دیگر الگوهای موجود نظام های بهره برداری دانست که همگی ارزش افزوده محصولات کشاورزی و تکمیل زنجیره ارزش را دنبال می کنند.

مدیرکل نظام های بهره برداری گفت: توانمند سازی و پایداری 110 الگوی نظام بهره برداری  تشکیل شده و در فاز اول طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام وارد فاز اجرایی شده که به مدت 2 سال 10 پروژه این طرح انجام خواهد شد. 

زاع در خصوص طرح زهکشی وآبیای غرب و شمال غرب کشور اظهار کرد: در غرب و شمال غرب کشور شامل  استان های آذربایجان غربی وشرقی، اردبیل، کردستان و ایلام با مساحت 223 هزار هکتار از جمله طرح هایی است که در قالب 200 الگوی بهره برداری با 59  هزار بهره بردار در 4 هزار و 994 گروه هم آب با 93 درصد پیشرفت فیزکی به روش مدیریت مشارکتی  هم آبی اجرا شده است.

وی همچنین به  پروژه 46 هزار هکتاری طرح آبیاری در دشت سیستان با مشارکت 17 شرکت و  65 هزار بهره بردار و 2 هزار و 47 گروه هم آب اشاره کرد و افزود:  300 هکتار از اراضی این دشت به کشت انواع گیاهان دارویی شامل: زیره سبز، رازیانه ، چای ترش، کتان و بابونه تعلق گرفت.

زارع با اشاره برتجمیع اراضی کوچک مقیاس، بر ساماندهی و اصلاح نظام های بهره برداری به استناد اسناد بالادستی به ویژه بند 3 سیاست های کلی نظام در بخش کشاورزی تاکید کرد.

 وی در پایان توانمند سازی تعاونی های را گامی موثر در بازوی اجرایی و  کمک رسان کشاورزان خواند که  در تهیه و تامین نهاده های کشاورزی و مکانیزاسیون و مدیریت منابع آب است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید