Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی:

سرمای بهاره کوچ عشایر خراسان شمالی را به تاخیر انداخت

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: سرمای بهاره کوچ عشایر این خطه از مناطق قشلاقی مراوه تپه به ییلاقات و چراگاه‌های کوهستانی استان را به تاخیر انداخته است.

سرمای بهاره کوچ عشایر خراسان شمالی را به تاخیر انداخت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدرضا قلی پور افزود: پایین بودن دمای هوا در بهار امسال و بارش برف در اسفند ماه سال گذشته موجب کندی رشد گیاهان و علوفه مراتع شده و به همین علت کوچ عشایر این استان نسبت به سال گذشته با تاخیر یک ماهه انجام می شود.

وی افزود: همچنین هم اینک در مناطق قشلاقی خانوارهای عشایری هوا گرم و مساعد است عشایر می توانند از چراگاه های این مناطق برای چرای دام استفاده کنند.

وی اظهار داشت: هم اینک با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان هماهنگی های لازم انجام شده است تا به عشایر اجازه دهند یک ماه بیشتر در مناطق قشلاقی بمانند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: ورود عشایر به مناطق ییلاقی می تواند موجب خسارت به مراتع شود زیراکه هنوز گیاهان این خطه از رشد لازم برای چرای دام برخوردار نشده است و همچنین موجب خسارت به دامداران عشایری نیز می شود، غنی نبودن مراتع موجب لاغری دام ها خواهد شد.

قلی پور با بیان اینکه خانوارهای عشایری که هم اینک در مناطق قشلاقی مستقر هستند، می توانند از اردیبهشت ماه وارد مناطق ییلاقی استان شوند افزود: با معتدل شدن هوا و سرسبزی ییلاقات، غنی شدن مراتع عشایر دام های خود را به سمت مناطق ییلاقی دامنه کوه های شاه جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد کوچ دهند که این کوچ به روش سنتی ۴۵ روز به طول می انجامد.

وی با اشاره به تمهیدات پیش بینی شده در مسیر کوچ و خدماتی که به عشایر ارائه می شود گفت: آبرسانی، مرمت و نگهداری ایلراه های عشایر توسط این اداره کل، تهیه و تامین علوفه و نهاده های دامی مورد نیاز آنان توسط شرکت های تعاونی انجام شده است تا عشایر در مسیر کوچ دچار مشکلات نشوند.

مدیرکل اداره عشایر خراسان شمالی با بیان اینکه برای امنیت کوچ جمعیت عشایری نیز با فرمانداری ها و نیروهای نظامی و انتظامی هماهنگی های لازم انجام خواهد شد، افزود: عشایر باید قبل از کوچ نسبت به واکسیناسیون جمعیت دامی خود برای پیشگیری از شیوع بیماریها اقدام کنند.

قلی پور اظهار داشت: عشایر خراسان شمالی هرساله در فروردین و اردیبهشت ماه در مناطق ییلاقی حضور داشتند.

وی مسیرهای کوچ عشایر این استان را شامل سه ایلراه اصلی شمالی، جنوبی و میانی عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش از دامداران عشایری خواست تا با توجه به شرایط کرونا امسال بیشتر کوچ مکانیزه داشته باشند افزود: خانوار ها با ماشین کوچ کنند اما می توانند دام های خود را به صورت سنتی نیز کوچ دهند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید