Iranian Agriculture News Agency

در راستای توسعه باغداری نوین؛

۵۰۰ هزار اصله نهال شناسه‌دار در استان قزوین تولید شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سال ۹۹، بیش از ۵۰۰ هزار اصله نهال دارای شناسه (لیبل دار) با هدف توسعه باغداری نوین و بهبود کیفی باغات میوه در استان تولید و عرضه شد.

۵۰۰ هزار اصله نهال شناسه‌دار در استان قزوین تولید شد

به گزارش  خبرنگار ایانا در استان قزوین فاطمه خمسه روز شنبه با اشاره به قرارگیری در زمان کاشت نهال در باغات میوه استان، اظهار داشت: در سال ۹۹، در مجموع حدود سه میلیون اصله نهال میوه در نهالستان‌های استان قزوین تولید و عرضه شد که از این تعداد، بیش از ۵۰۰ هزار اصله نهال استاندارد شناسنامه ‌دار بوده است.

وی اظهار داشت: نهال های شناسه دار علاوه بر اینکه با کیفیت مناسبی به پرورش و تولید می‌رسند، دارای اطلاعاتی همچون سال و محل تولید بوده و ویژگی‌های نهال در لیبلی روی آن درج شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین همچنین یادآور شد: در حال حاضر ۲ نهالستان در استان با استفاده از آخرین فناوری‌های موجود اقدام به تولید نهال می‌کنند و جزو شرکت‌های دانش بنیان به شمار می‌روند.

خمسه خاطرنشان کرد: قزوین جزو استان‌های مطرح و از قطب‌های تولید نهال میوه در کشور به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: توصیه ما به باغداران استفاده و کاشت نهال‌های شناسه دار است چرا که از کیفیت بالا و مطمئنی برخوردار هستند و کاشت آن‌ها در باغات بازده اقتصادی خوبی را برای کشاورزان به همراه خواهد داشت.

این مسوول با بیان اینکه در کنار تولید نهال‌های مرغوب و شناسه دار اولویت‌های دیگری نیز در حوزه باغبانی داریم که با جدیت آن‌ها را دنبال و پیگیری می‌کنیم، اظهار داشت: جوان‌سازی و توسعه باغات زیتون، داربستی کردن باغات انگور، اصلاح ارقام با استفاده از نهال‌های دیرگل ده، گسترش کشت گیاهان دارویی و توسعه گلخانه‌ها از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در حوزه باغبانی به شمار می‌رود.

گفتنی است، استان قزوین دارای بیش از ۷۵ هزار هکتار باغ میوه است و در تولید محصولات باغی همچون زیتون، انگور، زغال اخته؛ فندق و گیلاس رتبه های اول تا سوم کشور را در اختیار دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید