Iranian Agriculture News Agency

در سال گذشته رقم خورد؛

برآورد تولید 9 میلیون تنی میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری در سال 1400

مدیرکل دفتر امورمیوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس برآورد انجام شده، در سال گذشته 9 میلیون تن میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری در کشور تولید شده است.

برآورد تولید 9 میلیون تنی میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری در سال 1400

زهرا جلیلی مقدم مدیرکل دفتر امورمیوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا؛ با اشاره به برآورد تولید 9 میلیون تنی میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری در سال گذشته، گفت: پیش بینی می شود میزان تولید میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری در سال جاری با افزایش همراه باشد.

وی ادامه داد: البته در ده ماهه سال گذشته حدود  556هزار تن انواع میوه‌های نیمه گرمسیری با ارزش 452 میلیون دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه  به لحاظ وزنی 75 درصد و از نظر ارزشی77 درصد افزایش داشته است؛ در این بین، به لحاظ وزنی، سهم قابل توجهی از صادرات به خرما و مرکبات اختصاص یافته است.

ضرورت اصلاح و احیا باغات خرما و مرکبات در کشور

وی با اشاره به تغییرات اقلیمی و تنش‌های ناشی از آنها در باغات، گفت: تغییرات اقلیمی موجب کاهش کمی و کیفی تولید محصول و همچنین طغیان برخی آفات و بیماری‌های نوظهور در باغات میوه به خصوص مرکبات و خرما شده است که این موضوع اجرای عملیات اصلاح و نوسازی باغات و اجرای روش‌های نوین باغداری را  بیش از پیش می طلبد.

جلیلی مقدم با اشاره به اهمیت خرما و مرکبات در  تامین درآمد باغداران، تصریح کرد:  اصلاح و نوسازی باغات برای افزایش عملکرد، بالارفتن میزان بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع، حفظ و ارتقاء جایگاه کشورمان در تولید و صادرات از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گفته جلیلی مقدم؛ برای افزایش درآمد سرانه باغداران، ایجاد اشتغال مولد، افزایش درآمد ملی و ارزی، جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها طرح «اصلاح و نوسازی نخیلات و مرکبات در کشور» تدوین شده است.

وی بیان کرد:  خوشبختانه با همراهی و حمایت کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، مقرر شده پس از تصویب نهایی و تامین و تخصیص اعتبار لازم در سال 1400 ، این طرح به صورت جدی در استانهای مرکبات و خرماخیز اجرایی شود.

مدیرکل دفتر امورمیوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری اظهار امیدواری کرد: با اصلاح و نوسازی باغات مرکبات و خرما، حذف ارقام  قدیمی و غیراقتصادی و جایگزینی با ارقام تجاری و بازار پسند، علاوه بر افزایش عملکرد و بالا بردن بهره‌وری و کاهش هزینه های تولید، اشتغال و درامد باغداران افزایش یابد.

وی گفت: بر اساس این طرح اصلاح باغات درجه 2 و بازسازی باغ های غیر اقتصادی و درجه 3 نخیلات و مرکبات در سطح  119 هزار و 500 هکتار انجام خواهد شد.

جلیلی مقدم افزود: پس از اصلاح و احیای باغات، ضمن افزایش کیفی محصول، تولید مرکبات  و خرما از 6 هزار و 833 تن در سال گذشته  به حدود 7 هزار و 617 تن در طول 5 سال افزایش می ‌یابد و صادرات خرما از 250 هزار تن به 400 هزار تن و صادرات مرکبات به حدود 290هزار تن در سال می‌رسد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید